Connect with us

RussiaFeed

News

Politics

Russiagate is making censorship in America the new normal

Russiagate hysteria has spread beyond simply a strategy for neutralizing Donald Trump into an excuse for stifling U.S. dissent that challenges New Cold War

Joe Lauria

Published

on

21 Views

(Consortiumnews) – At the end of October, I wrote an article for Consortiumnews about the Democratic National Committee and Hillary Clinton’s campaign paying for unvetted opposition research that became the basis for much of the disputed story about Russia allegedly interfering in the 2016 presidential election on the orders of Russian President Vladimir Putin.

Former Secretary of State Hillary Clinton speaking with supporters at a campaign rally in Phoenix, Arizona, March 21, 2016. (Photo by Gage Skidmore)

The piece showed that the Democrats’ two paid-for sources that have engendered belief in Russia-gate are at best shaky. First was former British spy Christopher Steele’s largely unverified dossier of second- and third-hand opposition research portraying Donald Trump as something of a Russian Manchurian candidate.

And the second was CrowdStrike, an anti-Putin private company, examining the DNC’s computer server to dubiously claim discovery of a Russian “hack.” In a similar examination of an alleged hack of a Ukrainian artillery app, CrowdStrike also blamed Russia but used faulty data for its report that it was later forced to rewrite. CrowdStrike was hired after the DNC refused to allow the FBI to look at the server.

My piece also described the dangerous consequences of partisan Democratic faith in Russia-gate: a sharp increase in geopolitical tensions between nuclear-armed Russia and the U.S., and a New McCarthyism that is spreading fear — especially in academia, journalism and civil rights organizations — about questioning the enforced orthodoxy of Russia’s alleged guilt.

After the article appeared at Consortiumnews, I tried to penetrate the mainstream by then publishing a version of the article on the HuffPost, which was rebranded from the Huffington Post in April this year by new management. As a contributor to the site since February 2006, I am trusted by HuffPost editors to post my stories directly online. However, within 24 hours of publication on Nov. 4, HuffPost editors retracted the article without any explanation.

This behavior breaks with the earlier principles of journalism that the Web site claimed to uphold. For instance, in 2008, Arianna Huffington told radio host Don Debar that, “We welcome all opinions, except conspiracy theories.” She said: “Facts are sacred. That’s part of our philosophy of journalism.”

But Huffington stepped down as editor in August 2016 and has nothing to do with the site now. It is run by Lydia Polgreen, a former New York Times reporter and editor, who evidently has very different ideas. In April, she completely redesigned the site and renamed it HuffPost.

Before the management change, I had published several articles on the Huffington Post about Russia without controversy. For instance, The Huffington Post published my piece on Nov. 5, 2016, that predicted three days before the election that if Clinton lost she’d blame Russia. My point was reaffirmed by the campaign-insider book Shattered, which revealed that immediately after Clinton’s loss, senior campaign advisers decided to blame Russia for her defeat.

On Dec. 12, 2016, I published another piece, which the Huffington Post editors promoted, called, “Blaming Russia To Overturn The Election Goes Into Overdrive.” I argued that “Russia has been blamed in the U.S. for many things and though proof never seems to be supplied, it is widely believed anyway.”

After I posted an updated version of the Consortiumnews piece — renamed “On the Origins of Russia-gate” — I was informed 23 hours later by a Facebook friend that the piece had been retracted by HuffPost editors. As a reporter for mainstream media for more than a quarter century, I know that a newsroom rule is that before the serious decision is made to retract an article the writer is contacted to be allowed to defend the piece. This never happened. There was no due process. A HuffPost editor ignored my email asking why it was taken down.

Support from Independent Media

Like the word “fascism,” “censorship” is an over-used and mis-used accusation, and I usually avoid using it. But without any explanation, I could only conclude that the decision to retract was political, not editorial.

The New York Times’ connect-the-dots graphic showing the Kremlin sitting atop the White House.

I am non-partisan as I oppose both major parties for failing to represent millions of Americans’ interests. I follow facts where they lead. In this case, the facts led to an understanding that the Jan. 6 FBI/NSA/CIA intelligence “assessment” on alleged Russian election interference, prepared by what then-Director of National Intelligence James Clapper called “hand-picked” analysts, was based substantially on unvetted opposition research and speculation, not serious intelligence work.

The assessment even made the point that the analysts were not asserting that the alleged Russian interference was a fact. The report contained the disclaimer: “Judgments are not intended to imply that we have proof that shows something to be a fact. Assessments are based on collected information, which is often incomplete or fragmentary, as well as logic, argumentation, and precedents.”

Under deadline pressure on Jan. 6, Scott Shane of The New York Times instinctively wrote what many readers of the report must have been thinking: “What is missing from the public report is what many Americans most eagerly anticipated: hard evidence to back up the agencies’ claims that the Russian government engineered the election attack. … Instead, the message from the agencies essentially amounts to ‘trust us.’”

Yet, after the Jan. 6 report was published, leading Democrats asserted falsely that the “assessment” represented the consensus judgment of all 17 U.S. intelligence agencies – not just the views of “hand-picked” analysts from three – and much of the U.S. mainstream media began treating the allegations of Russian “hacking” as flat fact, not as an uncertain conclusion denied by both the Russian government and WikiLeaks, which insists that it did not get the two batches of Democratic emails from Russia.

(There is also dissent inside the broader U.S. intelligence community about whether an alleged “hack” over the Internet was even possible based on the download speeds of one known data extraction, which matched what was possible from direct USB access to a computer, i.e., a download onto a thumb drive presumably by a Democratic insider,)

However, because of the oft-repeated “17 intelligence agencies” canard and the mainstream media’s careless reporting, the public impression has built up that the accusations against Russia are indisputable. If you ask a Russia-gate believer today what their faith is based on, they will invariably point to the Jan. 6 assessment and mock anyone who still expresses any doubt.

For instance, an unnamed former CIA officer told The Intercept last month, “You’ve got all these intelligence agencies saying the Russians did the hack. To deny that is like coming out with the theory that the Japanese didn’t bomb Pearl Harbor.”

That the supposedly dissident Intercept would use this quote is instructive about how imbalanced the media’s reporting on Russia-gate has been. We have actual film of Japanese planes attacking Pearl Harbor and American ships burning – and we have the eyewitness accounts of thousands of U.S. soldiers and sailors. Yet, on Russia-gate, we only have the opinions of some “hand-picked” intelligence officials who themselves say that they are not claiming that their opinions are fact. No serious editor would allow a self-interested and unnamed source to equate the two in print.

In this groupthink atmosphere, it was probably easy for HuffPost editors to hear some complaints from a few readers and blithely decide to ban my story. However, before it was pulled, 125 people had shared it. Ray McGovern, a former CIA analyst and frequent contributor to Consortiumnews, then took up my cause, being the first to write about the HuffPost censorship on his blog. McGovern included a link to a .pdf file that I captured of the censored HuffPost story. It has since been republished on numerous other websites.

Journalist Max Blumenthal tweeted about it. British filmmaker and writer Tariq Ali posted it on his Facebook page. Ron Paul and Daniel McAdams interviewed me at length about the censorship on their TV program. ZeroHedge wrote a widely shared piece and someone actually took the time, 27 minutes and 13 seconds to be exact, to read the entire article on YouTube. I began a petition to HuffPost’s Polgreen to either explain the retraction or restore the article. It has gained more than 1,900 signatures so far. If a serious fact-check analysis was made of my article, it must exist and can and should be produced.

Watchdogs & Media Defending Censorship

Despite this support from independent media, a senior official at Fairness and Accuracy in Reporting, I learned, declined to take up my cause because he believes in the Russia-gate story. I also learned that a senior officer at the American Civil Liberties Union rejected my case because he too believes in Russia-gate. Both of these serious organizations were set up precisely to defend individuals in such situations on principle, not preference.

Russian President Vladimir Putin with German Chancellor Angela Merkel on May 10, 2015, at the Kremlin. (Photo from Russian government)

In terms of their responsibilities for defending journalism and protecting civil liberties, their personal opinions about whether Russia-gate is real or not should be irrelevant. The point is whether journalists should be permitted to show skepticism toward this latest dubiously based groupthink. I fear that – amid the frenzy about Russia and the animosity toward Trump – concerns about careers and funding are driving these decisions, with principles brushed aside.

One online publication decidedly took the HuffPost’s side. Steven Perlberg, a media reporter for BuzzFeed, asked the HuffPost why they retracted my article. While ignoring me, the editors issued a statement to BuzzFeed saying that “Mr. Lauria’s self-published” piece was “later flagged by readers, and after deciding that the post contained multiple factually inaccurate or misleading claims, our editors removed the post per our contributor terms of use.” Those terms include retraction for “any reason,” including, apparently, censorship.

Perlberg posted the HuffPost statement on Twitter. I asked him if he inquired of the editors what those “multiple” errors and “misleading claims” were. I asked him to contact me to get my side of the story. Perlberg totally ignored me. He wrote nothing about the matter. He apparently believed the HuffPost and that was that. In this way, he acquiesced with the censorship.

BuzzFeed, of course, is the sensationalist outlet that irresponsibly published the Steele dossier in full, even though the accusations – not just about Donald Trump but also many other individuals – weren’t verified. Then on Nov. 14, BuzzFeed reporter Jason Leopold wrote one of the most ludicrous of a long line of fantastic Russia-gate stories, reporting that the Russian foreign ministry had sent money to Russian consulates in the U.S. “to finance the election campaign of 2016.” The scoop generated some screaming headlines before it became clear that the money was to pay for Russian citizens in the U.S. to vote in the 2016 Duma election.

That Russia-gate has reached this point, based on faith and not fact, was further illustrated by a Facebook exchange I had with Gary Sick, an academic who served on the Ford and Carter national security staffs. When I pressed Sick for evidence of Russian interference, he eventually replied: “If it walks like a duck and talks like a duck…” When I told him that was a very low-bar for such serious accusations, he angrily cut off debate.

Part of this Russia-gate groupthink stems from the outrage – and even shame – that many Americans feel about Trump’s election. They want to find an explanation that doesn’t lay the blame on the U.S. citizenry or America’s current dysfunctional political/media process. It’s much more reassuring, in a way, to blame some foreign adversary while also discrediting Trump’s legitimacy as the elected president. That leaves open some hope that his election might somehow be negated.

And, so many important people and organizations seem to be verifying the Russia-gate suspicions that the theory must be true. Which is an important point. When belief in a story becomes faith-based or is driven by an intense self-interest, honest skeptics are pushed aside and trampled. That is the way groupthink works, as we saw in the run-up to the U.S. invasion of Iraq when any doubts about Iraq possessing WMD made you a “Saddam apologist.”

As the groupthink grows, the true-believers become disdainful of facts that force them to think about what they already believe. They won’t waste time making a painstaking examination of the facts or engage in a detailed debate even on something as important and dangerous as a new Cold War with Russia.

This is the most likely explanation for the HuffPost‘s censorship: a visceral reaction to having their Russia-gate faith challenged.

Why Critical News is Suppressed

But the HuffPost’s action is hardly isolated. It is part of a rapidly growing landscape of censorship of news critical of American corporate and political leaders who are trying to defend themselves from an increasingly angry population. It’s a story as old as civilization: a wealthy and powerful elite fending off popular unrest by trying to contain knowledge of how the insiders gain at the others’ expense, at home and abroad.

President Donald Trump being sworn in on Jan. 20, 2017. (Screen shot from Whitehouse.gov)

A lesson of the 2016 campaign was that growing numbers of Americans are fed up with three decades of neoliberal policies that have fabulously enriched the top tier of Americans and debased a huge majority of the citizenry. The population has likewise grown tired of the elite’s senseless wars to expand their own interests, which these insiders try to conflate with the entire country’s interests.

America’s bipartisan rulers are threatened by popular discontent from both left and right. They were alarmed by the Bernie Sanders insurgency and by Donald Trump’s victory, even if Trump is now betraying the discontented masses who voted for him by advancing tax and health insurance plans designed to further crush them and benefit the wealthy.

Trump’s false campaign promises will only make the rulers’ problem of a restless population worse. Americans are subjected to economic inequality greater than in the first Gilded Age. They are also subjected today to more war than in the first Gilded Age. American rulers today are engaged in multiple conflicts following decades of post-World War II invasions and coups to expand their global interests.

People with wealth and power always seem to be nervous about losing both. So plutocrats use the concentrated media they own to suppress news critical of their wars and domestic repression. For example, almost nothing was reported about militarized police forces until the story broke out into the open in the Ferguson protests and much of that discontent has been brushed aside more recently.

Careerist journalists readily acquiesce in this suppression of news to maintain their jobs, their status and their lifestyles. Meanwhile, a growing body of poorly paid freelancers compete for the few remaining decent-paying gigs for which they must report from the viewpoint of the mainstream news organizations and their wealthy owners.

To operate in this media structure, most journalists know to excise out the historical context of America’s wars of domination. They know to uncritically accept American officials’ bromides about spreading democracy, while hiding the real war aims.

Examples abound: America’s role in the Ukraine coup was denied or downplayed; a British parliamentary report exposing American lies that led to the destruction of Libya was suppressed; and most infamously, the media promoted the WMD hoax and the fable of “bringing democracy” to Iraq, leading to the illegal invasion and devastation of that country.  A recent example from November is a 60 Minutes report on the Saudi destruction of Yemen, conspicuously failing to mention America’s crucial role in the carnage.

I’ve pitched numerous news stories critical of U.S. foreign policy to a major American newspaper that were rejected or changed in the editorial process. One example is the declassified Defense Intelligence Agency document of August 2012 that accurately predicted the rise of the Islamic State two years later.

The document, which I confirmed with a Pentagon spokesman, said the U.S. and its Turkish, European and Gulf Arab allies, were supporting the establishment of a Salafist principality in eastern Syria to put pressure on the Syrian government, but the document warned that this Salafist base could turn into an “Islamic State.”

But such a story would undermine the U.S. government’s “war on terrorism” narrative by revealing that the U.S.-backed strategy actually was risking the expansion of the jihadists’ foothold in Syria. The story was twice rejected by my editors and has received attention almost entirely — if not exclusively — on much-smaller independent news Web sites.

Another story I pitched in June 2012, just a year into the Syrian war, about Russia’s motives in Syria being guided by a desire to defeat the growing jihadist threat there, was also rejected. Corporate media wanted to keep the myth of Russia’s “imperial” aims in Syria alive. I had to publish the article outside the U.S., in a South African daily newspaper.

In September 2015 at the U.N. General Assembly, Russian President Vladimir Putin confirmed my story about Russia’s motives in Syria to stop jihadists from taking over. Putin invited the U.S. to join this effort as Moscow was about to launch its military intervention at the invitation of the Syrian government. The Obama administration, still insisting on “regime change” in Syria, refused. And the U.S. corporate media continued promoting the myth that Russia intervened to recapture its “imperial glory.”

It was much easier to promote the “imperial” narrative and to ignore Putin’s clear explanation to French TV channel TF1, which was not picked up by American media.

“Remember what Libya or Iraq looked like before these countries and their organizations were destroyed as states by our Western partners’ forces?” Putin said. “These states showed no signs of terrorism. They were not a threat for Paris, for the Cote d’Azur, for Belgium, for Russia, or for the United States. Now, they are the source of terrorist threats. Our goal is to prevent the same from happening in Syria.”

Why Russia Is Targeted

So, where are independent-minded Western journalists to turn if their stories critical of the U.S. government and corporations are suppressed?

Tomb of the Unknown Soldier outside the Kremlin wall, Dec. 6, 2016. (Photo by Robert Parry)

The imperative is to get these stories out – and Russian media has provided an opening for some. This has presented a new problem for the plutocracy. The suppression of critical news in their corporate-owned media is no longer working if it’s seeping out in Russian media (and through some dissident Western news sites on the Internet).

The solution has been to brand the content of the Russian television network, RT, as “propaganda” since it presents facts and viewpoints that most Americans have been kept from hearing. But just because these views – many coming from Americans and other Westerners – are not what you commonly hear on the U.S. mainstream media doesn’t make them “propaganda” that must be stigmatized and silenced.

As a Russian-government-financed English-language news channel, RT also gives a Russian perspective on the news, the way CNN and The New York Times give an American perspective and the BBC a British one. American mainstream journalists, from my experience, arrogantly deny suppressing news and believe they present a universal perspective, rather than a narrow American view of the world.

The viewpoints of Iranians, Palestinians, Russians, North Koreans and others are never fully reported in the Western media although the supposed mission of journalism is to help citizens understand a frighteningly complex world from multiple points of view. It’s impossible to do so without those voices included. Routinely or systematically shutting them out also dehumanizes people in those countries, making it easier to gain popular support to go to war against them.

Russia is scapegoated by charging that RT or Sputnik are sowing divisions in the U.S. by focusing on issues like homelessness, racism, or out-of-control militarized police forces, as if these divisive issues didn’t already exist. The U.S. mainstream media also seems to forget that the U.S. government has engaged in at least 70 years of interference in other countries’ elections, foreign invasions, coups, planting stories in foreign media and cyber-warfare.

Now, these American transgressions are projected onto Moscow. There’s also a measure of self-reverence in this for “successful” people with a stake in an establishment that underpins the elite, demonstrating how wonderfully democratic they are compared to those ogres in Russia.

The overriding point about the “Russian propaganda” complaint is that when America’s democratic institutions, including the press and the electoral process, are crumbling under the weight of corruption that the American elites have created or maintained, someone else needs to be blamed. Russia is both an old and a new scapegoat.

The Jan. 6 intelligence assessment on alleged Russian election meddling is a good example of how this works. A third of its content is an attack on RT for “undermining American democracy” by reporting on Occupy Wall Street, the protest over the Dakota pipeline and, of all things, holding a “third party candidate debates.”

According to the Jan. 6 assessment, RT’s offenses include reporting that “the US two-party system does not represent the views of at least one-third of the population and is a ‘sham.’” RT also “highlights criticism of alleged US shortcomings in democracy and civil liberties.” In other words, reporting on newsworthy events and allowing third-party candidates to express their opinions undermine democracy.

The report also says all this amounts to “a Kremlin-directed campaign to undermine faith in the US Government and fuel political protest,” but it should be noted those protests by dissatisfied Americans are against privileges of the wealthy and the well-connected, a status quo that the intelligence agencies routinely protect.

There are also deeper reasons why Russia is being targeted. The Russia-gate story fits neatly into a geopolitical strategy that long predates the 2016 election. Since Wall Street and the U.S. government lost the dominant position in Russia that existed under the pliable President Boris Yeltsin, the strategy has been to put pressure on getting rid of Putin to restore a U.S. friendly leader in Moscow. There is substance to Russia’s concerns about American designs for “regime change” in the Kremlin.

Moscow sees an aggressive America expanding NATO and putting 30,000 NATO troops on its borders; trying to overthrow a secular ally in Syria with terrorists who threaten Russia itself; backing a coup in Ukraine as a possible prelude to moves against Russia; and using American NGOs to foment unrest inside Russia before they were forced to register as foreign agents. Russia wants Americans to see this perspective.

Accelerated Censorship in the Private Sector

The Constitution prohibits government from prior-restraint, or censorship, though such tactics were  imposed, largely unchallenged, during the two world wars. American newspapers voluntarily agreed to censor themselves in the Second World War before the government dictated it.

Executives from Facebook, Twitter and Google hauled before a Senate Judiciary subcommittee on crime and terrorism on Oct. 31, 2017.

In the Korean War, General Douglas MacArthur said he didn’t “desire to reestablish wartime censorship” and instead asked the press for self-censorship. He largely got it until the papers began reporting American battlefield losses. On July 25, 1950, “the army ordered that reporters were not allowed to publish ‘unwarranted’ criticism of command decisions, and that the army would be ‘the sole judge and jury’ on what ‘unwarranted’ criticism entailed,” according to a Yale University study on military censorship.

After excellent on-the-ground reporting from Vietnam brought the war home to America, the military reacted by instituting, initially in the first Gulf War, serious control of the press by “embedding” reporters from private media companies which accepted the arrangement, much as World War II newspapers censored themselves.

It is important to realize that the First Amendment does not apply to private companies, including the media. It is not illegal for them to practice censorship. I never made a First Amendment argument against the HuffPost, for instance. However, under pressure from Washington, even in peacetime, media companies can do the government’s dirty work to censor or limit free speech for the government.

In the past few weeks, we’ve seen an acceleration of attempts by corporations to inhibit Russian media in the U.S.  Both Google and Facebook, which dominate the Web with more than 50 percent of ad revenue, were at first resistant to government pressure to censor “Russian propaganda.” But they are coming around.

Eric Schmidt, executive chairman of Alphabet, Google’s parent company, said on Nov. 18 that Google would “derank” articles from RT and Sputnik in the Google searches, making the stories harder for readers to find. The billionaire Schmidt claimed Russian information can be “repetitive, exploitative, false, [or] likely to have been weaponized,” he said. That is how factual news critical of U.S. corporate and political leadership is seen, as a weapon.

“My own view is that these patterns can be detected, and that they can be taken down or deprioritized,” Schmidt said.

Though Google would effectively be hiding news produced by RT and Sputnik, Schmidt is sensitive to the charge of censorship, even though there’s nothing legally to stop him.

“We don’t want to ban the sites. That’s not how we operate,” Schmidt said cynically. “I am strongly not in favor of censorship. I am very strongly in favor of ranking. It’s what we do.”

But the “deranking” isn’t only aimed at Russian sites; Google algorithms also are taking aim at independent news sites that don’t follow the mainstream herd – and thus are accused of spreading Russian or other “propaganda” if they question the dominant Western narratives on, say, the Ukraine crisis or the war in Syria. A number of alternative websites have begun reporting a sharp fall-off of traffic directed to their sites from Google’s search engines.

Responding to a deadline from Congress to act, Facebook on Nov. 22 announced that it would inform users if they have been “targeted” by Russian “propaganda.” Facebook’s help center will tell users if they liked or shared ads allegedly from the St. Petersburg-based Internet Research Agency, which supposedly bought $100,000 in ads over a two-year period, with more than half these ads coming after the 2016 U.S. election and many not related to politics.

(The $100,000 sum over two years compares to Facebook’s $27 billion in annual revenue. Plus, Facebook only says it “believes” or it’s “likely” that the ads came from that firm, whose links to the Kremlin also have yet to be proved.)

Facebook described the move as “part of our ongoing effort to protect our platforms and the people who use them from bad actors who try to undermine our democracy.” Congress wants more from Facebook, so it will not be surprising if users will eventually be told when they’ve liked or shared an RT report in the future.

While the government can’t openly shut down a news site, the Federal Communications Commission’s upcoming vote on whether to deregulate the Internet by ending net neutrality will free private Internet companies in the U.S. to further marginalize Russian and dissident websites by slowing them down and thus discouraging readers from viewing them.

Likewise, as the U.S. government doesn’t want to be openly seen shutting down RT operations, it is working around the edges to accomplish that.

After the Department of Justice forced, under threat of arrest, RT to register its employees as foreign agents under the Foreign Agents Registration Act, State Department spokeswoman Heather Nuaert said last Tuesday that “FARA does not police the content of information disseminated, does not limit the publication of information or advocacy materials, and does not restrict an organization’s ability to operate.” She’d earlier said that registering would not “impact or affect the ability of them to report news and information. We just have them register. It’s as simple as that.”

Then on Wednesday the Congressional press office stripped RT correspondents of their Capitol Hill press passes, citing the FARA registration. “The rules of the Galleries state clearly that news credentials may not be issued to any applicant employed ‘by any foreign government or representative thereof.’ Upon its registration as a foreign agent under the Foreign Agents Registration Act (FARA), RT Network became ineligible to hold news credentials,” read the letter to RT.

Even so, Russia-gate faithful ignore these aggressive moves and issue calls for even harsher action. After forcing RT to register, Keir Giles, a Chatham House senior consulting fellow, acted as though it never happened. He said in a Council on Foreign Relations Cyber Brief on Nov. 27: “Although the Trump administration seems unlikely to pursue action against Russian information operations, there are steps the U.S. Congress and other governments should consider.”

commented on this development on RT America. It would also have been good to have the State Department’s Nuaert answer for this discrepancy about the claim that forced FARA registrations would not affect news gathering when it already has. My criticism of RT is that they should be interviewing U.S. decision-makers to hold them accountable, rather than mostly guests outside the power structure. Tse decision-makers could be called out on air if they refuse to appear.

Growing McCarthyite Attacks

Western rulers’ wariness about popular unrest also can be seen in the extraordinary and scurrilous attack on the Canadian website globalresearch.ca. The attack started with a chilling study by the North Atlantic Treaty Organization into the relatively obscure website, followed by a vicious hit piece on Nov. 18 by the Globe and Mail, Canada’s largest newspaper. The headline was: “How a Canadian website is being used to amplify the Kremlin’s view of the world.”

Lawyer Roy Cohn (right) with Sen. Joseph McCarthy.

“What once appeared to be a relatively harmless online refuge for conspiracy theorists is now seen by NATO’s information warfare specialists as a link in a concerted effort to undermine the credibility of mainstream Western media – as well as the North American and European public’s trust in government and public institutions,” the Globe and Mail reported. “Global Research is viewed by NATO’s Strategic Communications Centre of Excellence – or StratCom – as playing a key accelerant role in helping popularize articles with little basis in fact that also happen to fit the narratives being pushed by the Kremlin, in particular, and the Assad regime.”

I’ve not agreed with everything I’ve read on the site. But it is a useful clearinghouse for alternative media. Numerous Consortiumnews articles are republished there, including a handful of mine. But the site’s typical sharing and reposting on the Internet is seen by NATO as a plot to undermine the Free World.

Drawing from the NATO report, The Globe and Mail’s denunciation of this website continued: “It uses that reach to push not only its own opinion pieces, but ‘news’ reports from little-known websites that regularly carry dubious or false information. At times, the site’s regular variety of international-affairs stories is replaced with a flurry of items that bolster dubious reportage with a series of opinion pieces, promoted on social media and retweeted and shared by active bots.”

The newspaper continued, “’That way, they increase the Google ranking of the story and create the illusion of multi-source verification,’ said Donara Barojan, who does digital forensic research for [StratCom]. But she said she did not yet have proof that Global Research is connected to any government.”

This sort of smear is nothing more than a blatant attack on free speech by the most powerful military alliance in the world, based on the unfounded conviction that Russia is a fundamental force for evil and that anyone who has contacts with Russia or shares even a part of its multilateral world view is suspect.

High-profile individuals are now also in the crosshairs of the neo-McCarthyite witchhunt. On Nov. 25 The Washington Post ran a nasty hit piece on Washington Capitals’ hockey player Alex Ovechkin, one of the most revered sports figures in the Washington area, simply because he, like 86 percent of other Russians, supports his president.

“Alex Ovechkin is one of Putin’s biggest fans. The question is, why?” ran the headline. The story insidiously implied that Ovechkin was a dupe of his own president, being used to set up a media campaign to support Putin, who is under fierce and relentless attack in the United States where Ovechkin plays professional ice hockey.

“He has given an unwavering endorsement to a man who U.S. intelligence agencies say sanctioned Russian meddling in last year’s presidential election,” write the Post reporters, once again showing their gullibility to U.S. intelligence agencies that have provided no proof for their assertions (and even admit that they are not asserting their opinion as fact).

Less prominent figures are targeted too. John Kiriakou, a former CIA agent who blew the whistle on torture and was jailed for it, was kicked off a panel in Europe on Nov. 10 by a Bernie Sanders supporter who refused to appear with Kiriakou because he co-hosts a show on Radio Sputnik.

Then last week, Reporters Without Borders, an organization supposedly devoted to press freedom, tried to kick journalist Vanessa Beeley off a panel in Geneva to prevent her from presenting evidence that the White Helmets, a group that sells itself as a rescue organization inside rebel-controlled territory in Syria, has ties to Al Qaeda. The Swiss Press Club, which hosted the event, resisted the pressure and let Beeley speak.

Russia-gate’s Hurdles

Much of this spreading global hysteria and intensifying censorship traces back to Russia-gate. Yet, it remains remarkable that the corporate media has failed so far to prove any significant Russian interference in the U.S. election at all. Nor have the intelligence agencies, Congressional investigations and special prosecutor Robert Mueller. His criminal charges so far have been for financial crimes and lying to federal authorities on topics unrelated to any “collusion” between the Trump campaign and Russians to “hack” Democratic emails.

There may well be more indictments from Mueller, even perhaps a complaint about Trump committing obstruction of justice because he said on TV that he fired Comey, in part, because of the “Russia thing.” But Trump’s clumsy reaction to the “scandal,” which he calls “fake news” and a “witch hunt,” still is not proof that Putin and the Russians interfered in the U.S. election to achieve the unlikely outcome of Trump’s victory.

Former FBI Director James Comey.

 

The Russia-gate faithful assured us to wait for the indictment of retired Lt. Gen. Michael Flynn, briefly Trump’s national security adviser. But again there was nothing about pre-election “collusion,” only charges that Flynn had lied to the FBI or omitted details about two conversations with the Russian ambassador regarding policy matters during the presidential transition, i.e., after the election.

And, one of those conversations related to trying unsuccessfully to comply with an Israeli request to get Russia to block a United Nations resolution censuring Israel’s settlements on Palestinian land.

As journalist Yasha Levine tweeted: “So the country that influenced US policy through Michael Flynn is Israel, not Russia. But Flynn did try to influence Russia, not the other way around. Ha-ha. This is the smoking gun? What a farce.”

There remain a number of key hurdles to prove the Russia-gate story. First, convincing evidence is needed that the Russian government indeed did “hack” the Democratic emails, both those of the DNC and Clinton’s campaign chairman John Podesta – and gave them to WikiLeaks. And, further that somehow the Trump campaign was involved in aiding and abetting this operation, i.e., collusion.

There’s also the question of how significant the release of those emails was anyway. They did provide evidence that the DNC tilted the primary campaign in favor of Clinton over Sanders; they exposed the contents of Clinton’s paid speeches to Wall Street, which she was trying to hide from the voters; and they revealed some pay-to-play features of the Clinton Foundation and its foreign donations.

But – even if the Russians were involved in providing that information to the American people – those issues were not considered decisive in the campaign. Clinton principally pinned her loss on FBI Director James Comey for closing and then reopening the investigation into her improper use of a private email server while Secretary of State. She also spread the blame to Russia (repeating the canard about “seventeen [U.S. intelligence] agencies, all in agreement”), Bernie Sanders, the inept DNC and other factors.

As for the vaguer concerns about some Russian group “probably” buying $100,000 in ads, mostly after Americans had voted, as a factor in swaying a $6 billion election, is too silly to contemplate. That RT and Sputnik ran pieces critical of Hillary Clinton was their right, and they were hardly alone. RT and Sputnik‘s reach in the U.S. is minuscule compared to Fox News, which slammed Clinton throughout the campaign, or for that matter, MSNBC, CNN and other mainstream news outlets, which often expressed open disdain for Republican Donald Trump but also gave extensive coverage to issues such as the security concerns about Clinton’s private email server.

Another vague Russia-gate suspicion stemming largely from Steele’s opposition research is that somehow Russia is bribing or blackmailing Trump because Trump has done some past business with Russians. But there are evidentiary and logical problems with these theories, since some lucrative deals fell through (and presumably wouldn’t have if Trump was being paid off) — and no one, including the Russians, foresaw Trump’s highly improbable election as U.S. President years earlier.

Some have questioned how Trump could have supported detente with Russia without being beholden to Moscow in some way. But Jeffery Sommers, a political scientist at the University of Wisconsin, wrote a convincing essay explaining adviser Steve Bannon’s influence on Trump’s thinking about Russia and the need for cooperation between the two powers to solve international problems.

Without convincing evidence, I remain a Russia-gate skeptic. I am not defending Russia. Russia can defend itself. However, amid the growing censorship and this dangerous new McCarthyism, I am trying to defend America — from itself.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

Latest

BREAKING: Explosion in Crimea, Russia kills many, injuring dozens, terrorism suspected

According to preliminary information, the incident was caused by a gas explosion at a college facility in Kerch, Crimea.

The Duran

Published

on

“We are clarifying the information at the moment. Preliminary figures are 50 injured and 10 dead. Eight ambulance crews are working at the site and air medical services are involved,” the press-service for the Crimean Ministry of Health stated.

Medics announced that at least 50 people were injured in the explosion in Kerch and 25 have already been taken to local hospital with moderate wounds, according to Sputnik.

Local news outlets reported that earlier in the day, students at the college heard a blast and windows of the building were shattered.

Putin Orders that Assistance Be Provided to Victims of Blast in Kerch – Kremlin Spokesman

“The president has instructed the Ministry of Health and the rescue services to take emergency measures to assist victims of this explosion, if necessary, to ensure the urgent transportation of seriously wounded patients to leading medical institutions of Russia, whether in Moscow or other cities,” Kremlin spokesman Dmitriy Peskov said.

The president also expressed his condolences to all those affected by the tragic incident.

Manhunt Underway in Kerch as FSB Specialists Investigate Site of Explosion – National Anti-Terrorist Committee

The site of the blast that rocked a city college in Kerch is being examined by FSB bomb disposal experts and law enforcement agencies are searching for clues that might lead to the arrest of the perpetrators, the National Anti Terrorism Committee said in a statement.

“Acting on orders from the head of the NAC’s local headquarters, FSB, Interior Ministry, Russian Guards and Emergency Ministry units have arrived at the site. The territory around the college has been cordoned off and the people inside the building evacuated… Mine-disposal experts are working at the site and law enforcement specialists are investigating,” the statement said.

Terrorist Act Considered as Possible Cause of Blast in Kerch – Kremlin Spokesman

“The tragic news that comes from Kerch. Explosion. The president was informed … The data on those killed and the number of injured is constantly updated,” Peskov told reporters.

“[The version of a terrorist attack] is being considered,” he said.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

Latest

Russian Orthodox Church officially breaks ties with Constantinople

Biggest separation in almost 1,000 years as world’s largest Orthodox Church cuts communion with Constantinople over legitimizing schismatics.

Seraphim Hanisch

Published

on

The schism between the Russian Orthodox Church and the Ecumenical Patriarchate became official today, October 15, 2018, as the Russian Holy Synod reviewed the recent granting of communion to two schismatic groups in Ukraine, pursuant to Constantinople’s intent to grant autocephaly (full self-rule, or independence) to the agglomeration of these groups.

CLICK HERE to Support The Duran >>

RT reported that the Synod ruled that any further clerical relations with Constantinople are impossible, given the current conditions. Metropolitan Hilarion Alfeyev told journalists today about the breach in relations:

“A decision about the full break of relations with the Constantinople Patriarchate has been taken at a Synod meeting” that is currently been held in the Belarusian capital of Minsk, Hilarion said, as cited by TASS.

The move comes days after the Synod of the Constantinople Patriarchate decided to eventually grant the so-called autocephaly to the Ukrainian Orthodox Church, thus making the clerical organization, which earlier enjoyed a broad autonomy within the Moscow Patriarchate, fully independent.

The Moscow Patriarchate also said that it would not abide by any decisions taken by Constantinople and related to the status of the Ukrainian Orthodox Church. “All these decisions are unlawful and canonically void,” Hilarion said, adding that “the Russian Orthodox Church does not recognize these decisions and will not follow them.”

At the same time, the Russian Church expressed its hope that “a common sense will prevail” and Constantinople will change its decision. However, it still accused the Ecumenical Patriarch of initiating the “schism.”

The marks the most significant split in the Orthodox Church since the Great Schism of 1054, in which Rome excommunicated Constantinople, a breach between the Roman Catholics and Orthodox which has persisted ever since then, becoming hardened and embittered after the Roman Catholic armies sacked Constantinople during the Fourth Crusade in 1204.

Many other local Orthodox Churches expressed support for the Moscow Patriarchate’s position prior to today’s announcement, but the break in relations between these two churches does not have any known affect on local churches who hold communion with both Moscow and the Ecumenical Patriarchate at this time.

The website Orthochristian.com ran the entire statement of the Holy Synod regarding this situation. We offer a brief summary of statements here, taken from that source and patriarcha.ru, adding emphasis.

With deepest pain, the Holy Synod of the Russian Orthodox Church received the message of the Patriarchate of Constantinople published on October 11, 2018 about the decisions adopted by the Holy Synod of the Patriarchate of Constantinople: on the confirmation of the intention to “grant autocephaly to the Ukrainian Church”; on the opening of the “stavropegion” of the Patriarch of Constantinople in Kiev; on the “restoration in the hierarchal or priestly rank” of the leaders of the Ukrainian schism and their followers and the “return of their faithful to Church communion”; and on the “cancellation of the action” of the conciliar charter of the Patriarchate of Constantinople in 1686 concerning the transfer of the Kiev Metropolia to the Moscow Patriarchate

The Synod of the Church of Constantinople made these decisions unilaterally, ignoring the calls of the Ukrainian Orthodox Church and the entirety of the Russian Orthodox Church, as well as the fraternal Local Orthodox Churches, and their primates and bishops for pan-Orthodox discussion of the issue.

Entering into communion with those who have departed into schism, let alone those who have been excommunicated from the Church, is tantamount to departing into schism and is severely condemned by the canons of the holy Church: “If any one of the bishops, presbyters, or deacons, or any of the clergy shall be found communicating with excommunicated persons, let him also be excommunicated, as one who brings confusion on the order of the Church” (Canon 2 of the Council of Antioch; Canon 10, 11 of the Holy Apostles).

The decision of the Patriarchate of Constantinople on the “restoration” of the canonical status and the reception into communion of the former Metropolitan Philaret Denisenko, excommunicated from the Church, ignores a number of successive decisions of the Bishops’ Councils of the Russian Orthodox Church, the legitimacy of which are beyond doubt.

By the decision of the Bishops’ Council of the Ukrainian Orthodox Church in Kharkov of May 27, 1992, Metropolitan Philaret (Denisenko) was removed from the Kiev Cathedra and was banned from the clergy for not fulfilling the oath made by him before the cross and the Gospel at the previous Bishops’ Council of the Russian Orthodox Church.

By its ruling of June 11,1992, the Bishops’ Council of the Russian Orthodox Church, confirmed the decision of the Kharkov Council and expelled Philaret Denisenko from his rank, depriving him of every degree of the priesthood on the following charges: “Cruel and arrogant attitude to the subordinate clergy, dictatorialness, and intimidation (Tit. 1:7-8; Canon 27 of the Holy Apostles); introducing temptation among the faithful by his behavior and personal life (Matthew 18:7; Canon 3 of the First Ecumenical Council, Canon 5 of the Sixth Ecumenical Council); oath-breaking (Canon 25 of the Holy Apostles); public slander and blasphemy against the Bishops’ Council (Canon 6 of the Second Ecumenical Council); the celebration of clerical functions, including ordinations, in a state of suspension (Canon 28 of the Holy Apostles); the perpetration of a schism in the Church (Canon 15 of the First-Second Council).” All ordinations performed by Philaret in a suspended state since May 27, 1992, and the punishments imposed by him, were declared invalid.

Despite repeated calls for repentance, after the deprivation of his hierarchal rank Philaret Denisenko continued his schismatic activity, including within the bounds of other Local Churches. By the ruling of the Bishops’ Council of the Russian Orthodox Church of 1997, he was given over to anathema.

The aforesaid decisions were recognized by all the Local Orthodox Churches, including the Church of Constantinople.

… Now, after more than two decades, the Patriarchate of Constantinople has changed its position for political reasons.

… St. Nikodemos of the Holy Mountain, in his Pedalion, which is an authoritative source of ecclesiastical-canonical law of the Church of Constantinople, interprets Canon 9 of the Fourth Ecumenical Council, rejecting the false opinion on the right of Constantinople to consider appeals from other Churches: “The Primate of Constantinople does not have the right to act in the dioceses and provinces of other Patriarchs, and this rule did not give him the right to take appeals on any matter in the Ecumenical Church… “ Listing a whole range of arguments in favor of this interpretation, referring to the practice of the decisions of the Ecumenical Councils, St. Nikodemos concludes: “At present … the Primate of Constantinople is the first, the only, and the last judge over the metropolitans subordinate to him—but not over those who are subject to the rest of the Patriarchs. For, as we said, the last and universal judge of all the Patriarchs is the Ecumenical Council and no one else.” It follows from the above that the Synod of the Church of Constantinople does not have canonical rights to withdraw judicial decisions rendered by the Bishops’ Council of the Russian Orthodox Church.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

Latest

Patriarch Bartholomew lifts anathemas on schismatics in Ukraine (VIDEO)

Most of the Orthodox world is in strong opposition to this move by Patriarch Bartholomew, whose motivations seem not to be of Christ.

Seraphim Hanisch

Published

on

The biggest news in the Eastern Orthodox world in recent times occurred on Thursday, October 11, 2018. The Ecumenical Patriarch of Constantinople, Bartholomew I, lifted the anathemas against two schismatic Ukrainian Churches and their leaders, paving the way to the creation of a fully independent Ukrainian national Orthodox Church.

CLICK HERE to Support The Duran >>

This announcement was given in English and is shown here in video with the textual transcript following:

“Presided by His All Holiness the Ecumenical Patriarch Bartholomew, the Holy and Sacred Synod convened for its regular session from October 9 to 11, 2018 in order to examine and discuss items on its agenda. The Holy Synod discussed in particular and at length, the ecclesiastical mater of Ukraine in the presence of His Excellency Archbishop Daniel of Pamphilon and His Grace Bishp Ilarion of Edmonon, Patriarchal Exarchs to Ukraine, and following extensive deliberations decreed (emphasis added):

First, to renew the decision already made, that the Ecumenical Patriarchate proceed to the granting of autocephaly to the Church of Ukraine;

Second, to re-establish at this moment the stavropegion of the Ecumenical Patriarchate in Kiev—one of its many starvorpegion in Ukraine that existed there always;

Third, to accept and review the petitions of appeal of Philaret Denisenko and Makary Maletich and their followers who found themselves in schism not for dogmatic reasons, in accordance with the canonical prerogatives of the Patriarchate of Constantinople to receive such petitions by hierarchs and other clergy of all the autocephalous Churches. Thus, the above mentioned have been canonically reinstated to their hierarchical or priestly rank, and their faithful have been restored to communion with the Church;

Fourth, to revoke the legal binding of the Synodal letter of the year 1686, issued for the circumstances of that time, which granted the right through economia to the Patriarch of Moscow to ordain the Metropolitan of Kiev elected by the clergy-laity assembly of his eparchy, who would commemorate the Ecumenical Patriarch as the first hierarch at any celebration, proclaiming and affirming his canonical dependence to the Mother Church of Constantinople;

Fifth, to appeal to all sides involved that they avoid appropriation of churches, monasteries, and other properties as well as every other act of violence and retaliation so that he peace and love of Christ may prevail.”

There are a few things that must be said about what this declaration is not before we get to the matter of what the points of actually are. The point of reference is the strict letter of the text above itself.

  • This is not a granting of autocephaly (full independent self-rule status) like the fourteen universally canonical Orthodox jurisdictions in the world. However, it is a huge step towards this status.
  • As far as Constantinople is concerned, Filaret Denisenko, the leader and “Patriarch” of the “Kyiv Patriarchate of the Ukrainian Orthodox Church” and Makary, the “Metropolitan” of the “Ukrainian Orthodox Autocephalous Church”, and all their faithful are now restored to communion. The statement says that this applies to “The Church” which may be trying to state that these two men (and all the faithful that they lead), are now in communion with the entirety of canonical Orthodoxy, but more likely, this may be a carefully worded statement to say they now are in communion with Constantinople alone.
  • There is an official call for the cessation of the violence directed against the Moscow Patriarchate parishes and communities, who are the only canonically recognized Orthodox Church in Ukraine, and who are also the largest by far in that country. The Kyiv Patriarchate and Uniate (Roman oriented) Greek Catholics in Ukraine have gone on record for seizing MP church properties, often by force, with neo-Nazi sympathizers and other radical Ukrainian nationalists. So this official call to cease the violence is now a matter of public record.

However, the reaction has been far less civil than the clergy wished for.

Ukrainian President Petro Poroshenko: “Expressing his view of the Moscow Patriarchate, Poroshenko added, “This is a great victory of the God-loving Ukrainian people over the Moscow demons, the victory of Good over Evil, the victory of Light over Darkness.”’

Perhaps this is the reason Metropolitan Onuphry of Ukraine (exarch under the Moscow Patriarchate) has been labeled an enemy of Ukraine and is now receiving death threats. Very civil.

Poroshenko’s statement is all the more bizarre, considering that it has been Ukrainian ultra-nationalists that have been violently attacking Moscow – related parishes in Ukraine. This has been corroborated by news sources eager to pin the blame on Russia, such as the U.K. Guardian.

The Union of Orthodox Journalists, based in Kiev and supportive of the Moscow Patriarchate, has been under intense cyber attack since October 11th, when the EP’s announcement was issued.

Ukrainian Orthodox Church (Moscow Patriarchate) Chancellor, Metropolitan Anthony of Boryspil and Brovary: “What happened at the Synod in Istanbul yesterday shocked the entire Orthodox world. It seems the Patriarchate of Constantinople is consciously embarking on a path of schism in world Orthodoxy. Patriarch Bartholomew ignored the calls of the Local Churches to convene a meeting of the primates to work out a common and conciliar solution to the Ukrainian Church issue and unilaterally made very serious but erroneous decisions. I hope the Orthodox world will give this action an objective evaluation… Having received the schismatics into communion, Patriarch Bartholomew did not make them canonical, but has himself embarked on the path of schism. The schismatics remain schismatics. They did not receive any autocephaly or tomos. It seems they have lost even that independence, although non-canonical, that they had and which they always emphasized.”

Metropolitan Rostislav of the Czech Lands and Slovakia:“The Orthodox world recognizes the only canonical primate of the Ukrainian Orthodox Church—His Beatitude Metropolitan Onuphry of Kiev and All Ukraine. This fact was repeatedly mentioned and confirmed by the primate of the Great Church of Christ His Holiness Ecumenical Patriarch Bartholomew on behalf of all present at the Synaxis of the Primates of the Local Orthodox Churches that was held in Chambésy (Switzerland) from January 21 to 27, 2016. Therefore, any attempt to legalize the Ukrainian schismatics by the state authorities should be strongly condemned by all the primates of the Local Orthodox Churches.

Patriarch Irinej of Serbia wrote two letters to the Ecumenical Patriarch, advocating that the provision of a new autocephaly is possible only with the consent of all local Orthodox Churches. According to Sedmitza.ru (Translation by Pravoslavie.ru),

“In these letters, it was very clearly stated that the granting of autocephaly cannot be the prerogative the Patriarchate of Constantinople alone, that new autocephalies must be created only with the consent of all the Local Orthodox Churches, as the Holy Synod of Antioch also said in its recent statement.”

Pat. Irinej also warned the Patriarchate of Constantinople against making such major decisions unilaterally, because “it will not bring harmony and peace to the Ukrainian land, but, on the contrary, will cause new divisions and new schisms.”

The Holy Synod of Antioch, the oldest Orthodox Church, and actually the very first place where the disciples of Christ were even called “Christians” weighed in on the issue as well and they had several things to say:

“The fathers examined the general Orthodox situation. They stressed that the Church of Antioch expresses her deep worries about the attempts to change the boundaries of the Orthodox Churches through a new reading of history. She considers that resorting to a unilateral reading of history does not serve Orthodox unity. It rather contributes to the fueling of the dissensions and quarrels within the one Church. Thus, the Church of Antioch refuses the principle of establishing parallel jurisdictions within the canonical boundaries of the Patriarchates and the autocephalous Churches as a way to solve conflicts, or as a de facto situation in the Orthodox world.

To summarize, this move by Constantinople is not being warmly received by many, many people. Most of the local Churches are on record giving their reaction to this process. In brief, here is the list most of the Local Churches and a one or two word summary of their reactions.

Patriarchate of Georgia: Unilateral action is wrong; Constantinople and Moscow must cooperate and find a solution together.

Patriarchate of Jerusalem: recognizes Ukraine as a canonical territory of the Russian Orthodox Church alone, as do all other local Churches

Patriarchate of Alexandria and all Africa: The Church does not bow to politicians. Moscow-led church is the only canonical Church in Ukraine.

Archbishop of Cyprus: Decries the Ukrainian situation but offered to mediate a discussion between Moscow and Constantinople

Bulgarian Patriarchate: Interference of the State in Church affairs leads to serious and negative consequences for both.

Polish Orthodox Church: Metropolitan Sawa called for a council of Orthodox ruling hierarchs to discuss this situation.

Estonian Orthodox Church: Condemns Constantinople’s actions in Ukraine.

Greek Archdiocese of America: Supports Constantinople’s actions in Ukraine.

The Orthodox Church of Greece (Metropolitan Seraphim of Piraeus quoted): “Schismatics, as we know, are not the Church, and communion with them is forbidden by the Divine and holy canons and the Apostolic and Ecumenical Councils. Why then this persistence of the Ecumenical Patriarch Bartholomew in recognizing schismatics as an autocephalous Church? To provoke schisms and divisions in the one universal and Apostolic Church of Christ?”

Russian Orthodox Church Outside of Russia (ROCOR): Ceased commemoration of Constantinople, ceased concelebration with Constantinople.

This issue has also rocked the secular geopolitical world.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

JOIN OUR YOUTUBE CHANNEL

Your donations make all the difference. Together we can expose fake news lies and deliver truth.

Amount to donate in USD$:

5 100

Validating payment information...
Waiting for PayPal...
Validating payment information...
Waiting for PayPal...
Advertisement

Advertisement

Quick Donate

The Duran
EURO
DONATE
Donate a quick 10 spot!
Advertisement
Advertisement

Advertisement

The Duran Newsletter

Trending