Connect with us

RussiaFeed

News

Business

Armenia may now be shifting toward Europe – but there’s a catch

Yerevan badly needs nuclear energy, but the EU wants to force the country to shut down its power plant

Published

on

27 Views

(New Eastern Outlook) – In November 2017, the Republic of Armenia (RA) plans to sign an important treaty with the European Union. The document is known as the “Comprehensive and Enhanced Partnership Agreement” (CEPA). In the view of its supporters, the expansion of cooperation with the EU as a result of the CEPA implementation should benefit the Armenian economy. However, the conditions put forward by the European party make people doubt the benefits of the agreement for the Republic of Armenia.

One of the important requirements of the EU, which Armenia must fulfill in accordance with the CEPA, is the closure of the Armenian nuclear power plant.

The Armenian (Metsamor) NPP is located near Metsamor in the Ararat Valley, 28 km from Yerevan. More than 100 Soviet enterprises and organizations, most of which belonged to the RSFSR, took part in the construction of the station and the manufacture of necessary equipment, and after the collapse of the USSR, it was taken over by the Russian state corporation “Rosatom.”

The first power unit of the Armenian nuclear power plant was launched in 1976, and the second unit was put into operation in 1980. The project of the station was developed taking into account the seismic activity of the Armenian highland. The increased strength of the buildings, the monolithic slab in the basement and the hydro-depreciation system made it possible to prevent an accident during the devastating Spitak earthquake of December 1988. The earthquake claimed tens of thousands of lives and caused tremendous damage to the Armenian infrastructure and industry, but there was no radiological catastrophe. Moreover, the Armenian NPP remained fully operational.

However, in fear of new ground tremors, the Soviet leadership decided not to take the risk, and in early 1989, the operations of both units of the nuclear power plant were ceased. The Armenian SSR then shifted to using hydrocarbon fuel as its main energy source. Armenia does not have its own larger or smaller oil and gas fields. Therefore, hydrocarbons were supplied by rail and gas pipelines from the Azerbaijan SSR, the Turkmen SSR and the RSFSR. After the dissolution of the USSR and the beginning of the Armenian-Azerbaijani conflict in Nagorny Karabakh, the shipments by Azerbaijan were stopped. The transit of Russian energy carriers through the territory of Georgia also became impossible due to the military activities in Abkhazia and Ossetia. Turkey, which supported Azerbaijan in the Karabakh conflict, blocked all communication through the Turkish-Armenian border. Armenia thus found itself blockaded.

After that, the energy crisis of 1992-1995 broke out in Armenia, which became a difficult page in Armenian history. The relaunch of the Armenian Nuclear Power Plant helped overcome it. In 1993, the Government of Armenia decided to begin rehabilitation work on the second power unit of the station. The first unit was then already partially dismantled and was not fit for restoration. In November 1995, Power Unit No. 2 of the Armenian Nuclear Power Plant was put back into operation again.

At present, the station generates up to 40% of all the electricity consumed in the RA. Despite the successful operation of two Armenian thermal power plants and several dozen hydropower stations, as well as energy exchange with Iran, it remains a strategically important target for Armenian energy security. Therefore, for many, the demand of the European Union to close the Armenian nuclear power plant is puzzling: do the expansion of cooperation with the EU and the possibility of the introduction of a visa-free regime cost 40% of electricity?

It should be noted that the EU has long been pushing for the closure of the Armenian Nuclear Power Plant. This issue has been raised periodically in the negotiations between Brussels and Yerevan since the early 2000s. Also, Azerbaijan and Turkey have for many years been demanding that the station operations be discontinued. However, these two countries have been engaged in a long-standing conflict with Armenia, and there is nothing surprising about their desire to try and weaken it. Nevertheless, the motives of the EU leadership are not yet very clear.

Usually, the supporters of the station closure are explaining their position in terms of security considerations. Thus, on 26 April 2017, the day of the 31st anniversary of the Chernobyl nuclear disaster, the Ministry of Foreign Affairs of Azerbaijan once again called upon the international community to turn its attention to the Armenian Nuclear Power Plant. It was stated that the station was built based on the same technologies as the Chernobyl Nuclear Power Plant, that it is located in a seismically hazardous zone, and that no major repairs have ever been carried out on it in all its years of existence, as the RA does not have the means to fully maintain its nuclear power plant. According to the representatives of the Azerbaijani Ministry of Foreign Affairs, the Armenian NPP poses a threat to the lives of millions of people in the region of the Caspian, Black and Mediterranean seas.

Most of these statements are untrue. First, the Armenian NPP does not have much in common with the Chernobyl NPP. As mentioned above, the plant was designed taking into account the increased seismicity of the construction area. At the Armenian NPP, VVER-440 reactors were installed that are much more stable than the RBMK reactors operating at Chernobyl. Secondly, the operation of the station is constantly supervised by the International Atomic Energy Agency (IAEA), which has repeatedly confirmed its security. Other international organizations are also in agreement with the IAEA.

For example, in August-September 2017, The World Association of NPP Operators audited the operation of the Armenian NPP. A panel of experts from eight countries assessed the plant performance in terms of international safety standards. Following this assessment, some of them stated that the level of safety of the Armenian NPP is higher than that of most European nuclear power plants.

The European Union also recently had the opportunity to verify the plant’s security: in the summer of 2016, a group of experts from the European Nuclear Safety Regulators Group and representatives of the European Commission conducted an expert assessment of the report on the “stress test” at the Armenian NPP. It should be recalled that, after the accident at the Japanese station “Fukushima-1” in 2011, it was decided that all European nuclear power plants were to undergo a “stress test,” during which reactors were supposed to operate under conditions close to the conditions of the Fukushima accident. A number of non-EU countries, including Armenia, also voluntarily decided to conduct such tests.

With regard to the maintenance of the Armenian NPP, to which, according to the Azerbaijani MFA, the RA does not have any funds allocated, it should be recalled that, since the relaunching of the station in 1995, Russian specialists from Rosatom have been carrying out the planned repairs. Rosatom is currently in the process of extending the operating life of Power Unit No. 2 of the Armenian NPP in accordance with the agreement that the Russian Federation and Armenia concluded in 2014. In May 2017, the RA Ministry of Energy stated that two thirds of these works had been completed. The Russian party took over the financing of the modernization of the nuclear power plant by allocating Armenia a credit of USD 270 million and a grant of USD 30 million.

Thus, the statements coming from Azerbaijan about the threat posed by the Armenian NPP to the whole region appear groundless. Many experts believe that the large-scale company deployed by Azerbaijan and Turkey against the atomic energy of the Republic of Armenia only has the goal of weakening its old enemy, inflicting it with maximum damage by any means. There is even a perception that the closure of the nuclear power plant is necessary for Azerbaijan in connection with its military plans.

It should be recalled that in April 2016, after more than 20 years of armistice, some fighting broke out between the armed forces of the RA and the unrecognized Nagorno-Karabakh Republic on the one hand and the Azerbaijan troops on the other. The fighting was soon halted, but after that, some high-ranking Azerbaijani officials began threatening Armenia with a missile attack. One of the reasons why these threats are not yet feasible is the state of the Armenian NPP. Local weather conditions are such that in the event of Azerbaijani missiles hitting a station loaded with nuclear fuel, the wind would carry the resulting radioactive cloud back to Azerbaijani territory. Thus, the NPP is not only an important source of energy for Armenia, but also a defense barrier against military blackmail.

If the behavior of Azerbaijan and its ally Turkey seems understandable, the reason for their support by the European Union is unclear. The EU is not offering Armenia any specific substitution for its nuclear energy. There are only unclear promises of investment in renewable energy sources. Given the precarious financial situation of the EU, its promises should not be relied upon. The RA itself does not have the means to change its energy in a revolutionary manner. It is argued that once it accepts the EU conditions and signs the СЕРА, the country will immediately undergo a new energy crisis or become energy dependent on the countries that would agree to supply Armenia with hydrocarbons. If it were Azerbaijan, the Nagorno-Karabakh Republic could forget its independence. Perhaps Brussels, which is now concerned about the integrity of the EU after Brexit and the events in Catalonia, would welcome such a result.

However, the Armenian Nuclear Power Plant is clearly not scheduled to close in the near future. As mentioned above, Rosatom is now working to extend its term of service to 2026. The possibility of building a new unit equipped with a more modern and safe Russian VVER-1000 reactor is still being discussed. In October 2017, the Russian company TVEL (a subsidiary of Rosatom specializing in the production of nuclear fuel) and the management of the Armenian NPP signed a new major contract for the fuel supply.

At the end of October 2017, there was held a regular meeting of the Security Council for Nuclear Energy under the President of Armenia, at which Armenian leader Serzh Sargsyan stated that the preservation and development of nuclear energy remains a strategic direction for the country.

All this clearly contradicts the conditions of the СЕРА. The EU may have to reconsider its requirements if it wants the treaty to be signed.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

Latest

Trump Demands Tribute from NATO Vassals

The one thing that we should all understand, and which Trump perfectly and clearly understands, is that the members of NATO are a captive audience.

Strategic Culture Foundation

Published

on

Authored by Tim Kirby via The Strategic Culture Foundation:


Regardless of whether one loves or hates President Trump at least we can say that his presidency has a unique flavor and is full of surprises. Bush and Obama were horribly dull by comparison. Trump as a non-politician from the world of big (real estate) business and media has a different take on many issues including NATO.

Many, especially in Russia were hoping that “The Donald’s” campaign criticism of NATO would move towards finally putting an end to this anti-Russian alliance, which, after the fall of Communism really has no purpose, as any real traditional military threats to Europe have faded into history. However, Trump as President of the United States has to engage in the “realpolitik” of 21st century America and try to survive and since Trump seems rather willing to lie to get what he wants, who can really say which promises from his campaign were a shoot and which were a work.

So as it stands now Trump’s recent decision to maintain and build US/NATO bases across the world “and make country X pay for it” could mean anything from him trying to keep his campaign promises in some sort of skewed way, to an utter abandonment of them and submission to the swamp. Perhaps it could simply be his business instincts taking over in the face of “wasteful spending”. Making allies have to pay to have US/NATO forces on their territory is a massive policy shift that one could only predict coming from the unpredictable 45th President.

The one thing that we should all understand, and which Trump perfectly and clearly understands, is that the members of NATO (and other “allies”) are a captive audience, especially Germany, Japan and South Korea, which “coincidentally” are the first set of countries that will have to pay the “cost + 50%” to keep bases and US soldiers on their soil. Japan’s constitution, written primarily by American occupation forces forbids them from having a real military which is convenient for Trump’s plan. South Korea, although a very advanced and wealthy nation has no choice but to hide behind the US might because if it were to disappear overnight, then Gangnam would be filled with pictures of the Kim family within a few weeks.

In the past with regard to these three countries NATO has had to keep up the illusion of wanting to “help” them and work as “partners” for common defense as if nuclear and economic titan America needs countries like them to protect itself. Trump whether consciously or not is changing the dynamic of US/NATO occupation of these territories to be much more honest. His attitude seems to be that the US has the possibility to earn a lot of money from a worldwide mafia-style protection scam. Vassals have no choice but to pay the lord so Trump wants to drop the illusions and make the military industrial complex profitable again and God bless him for it. This level of honesty in politics is refreshing and it reflects the Orange Man’s pro-business and “America will never be a socialist country” attitude. It is blunt and ideologically consistent with his worldview.

On the other hand, one could look at this development as a possible move not to turn NATO into a profitable protection scam but as a means to covertly destroy it. Lies and illusion in politics are very important, people who believe they are free will not rebel even if they have no freedom whatsoever. If people are sure their local leaders are responsible for their nation they will blame them for its failings rather than any foreign influence that may actually be pulling the real strings.

Even if everyone in Germany, Japan and South Korea in their subconscious knows they are basically occupied by US forces it is much harder to take action, than if the “lord” directly demands yearly tribute. The fact that up to this point US maintains its bases on its own dime sure adds to the illusion of help and friendship. This illusion is strong enough for local politicians to just let the status quo slide on further and further into the future. Nothing is burning at their feet to make them act… having to pay cost + 50% could light that fire.

Forcing the locals to pay for these bases changes the dynamic in the subconscious and may force people’s brains to contemplate why after multiple-generations the former Axis nations still have to be occupied. Once occupation becomes expensive and uncomfortable, this drops the illusion of friendship and cooperation making said occupation much harder to maintain.

South Korea knows it needs the US to keep out the North but when being forced to pay for it this may push them towards developing the ability to actually defend themselves. Trump’s intellectual “honesty” in regards to NATO could very well plant the necessary intellectual seeds to not just change public opinion but make public action against US/NATO bases in foreign countries. Japan has had many protests over the years against US bases surging into the tens of thousands. This new open vassal status for the proud Japanese could be the straw to break the camel’s back.

Predicting the future is impossible. But it is clear that, changing the fundamental dynamic by which the US maintains foreign bases in a way that will make locals financially motivated to have them removed, shall significantly affect the operations of US forces outside the borders of the 50 States and make maintaining a global presence even more difficult, but perhaps this is exactly what the Orange Man wants or is just too blind to see.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

Latest

High-ranking Ukrainian official reports on US interference in Ukraine

It is not usually the case that an American media outlet tells the truth about Ukraine, but it appears to have happened here.

Seraphim Hanisch

Published

on

The Hill committed what may well have been a random act of journalism when it reported that Ukrainian Prosecutor General, Yuriy Lutsenko, told Hill.tv’s reporter John Solomon that the American ambassador to that country, Marie Yovanovitch, gave him a “do not prosecute” list at their first meeting.

Normally, all things Russia are covered by the American press as “bad”, and all things Ukraine are covered by the same as “good.” Yet this report reveals quite a bit about the nature of the deeply embedded US interests that are involved in Ukraine, and which also attempt to control and manipulate policy in the former Soviet republic.

The Hill’s piece continues (with our added emphases):

“Unfortunately, from the first meeting with the U.S. ambassador in Kiev, [Yovanovitch] gave me a list of people whom we should not prosecute,” Lutsenko, who took his post in 2016, told Hill.TV last week.

“My response of that is it is inadmissible. Nobody in this country, neither our president nor our parliament nor our ambassador, will stop me from prosecuting whether there is a crime,” he continued.

Indeed, the Prosecutor General appears to be a man of some principles. When this report was brought to the attention of the US State Department, the response was predictable:

The State Department called Lutsenko’s claim of receiving a do not prosecute list, “an outright fabrication.” 

“We have seen reports of the allegations,” a department spokesperson told Hill.TV. “The United States is not currently providing any assistance to the Prosecutor General’s Office (PGO), but did previously attempt to support fundamental justice sector reform, including in the PGO, in the aftermath of the 2014 Revolution of Dignity. When the political will for genuine reform by successive Prosecutors General proved lacking, we exercised our fiduciary responsibility to the American taxpayer and redirected assistance to more productive projects.”

This is an amazing statement in itself. “Our fiduciary responsibility to the American taxpayer”? Are Americans even aware that their country is spending their tax dollars in an effort to manipulate a foreign government in what can probably well be called a low-grade proxy war with the Russian Federation? Again, this appears to be a slip, as most American media do a fair job of maintaining the narrative that Ukraine is completely independent and that its actions regarding the United States and Russia are taken in complete freedom.

Hill.TV has reached out to the U.S. Embassy in Ukraine for comment.

Lutsenko also said that he has not received funds amounting to nearly $4 million that the U.S. Embassy in Ukraine was supposed to allocate to his office, saying that “the situation was actually rather strange” and pointing to the fact that the funds were designated, but “never received.”

“At that time we had a case for the embezzlement of the U.S. government technical assistance worth 4 million U.S. dollars, and in that regard, we had this dialogue,” he said. “At that time, [Yovanovitch] thought that our interviews of Ukrainian citizens, of Ukrainian civil servants, who were frequent visitors of the U.S. Embassy put a shadow on that anti-corruption policy.”

“Actually, we got the letter from the U.S. Embassy, from the ambassador, that the money that we are speaking about [was] under full control of the U.S. Embassy, and that the U.S. Embassy did not require our legal assessment of these facts,” he said. “The situation was actually rather strange because the funds we are talking about were designated for the prosecutor general’s office also and we told [them] we have never seen those, and the U.S. Embassy replied there was no problem.”

“The portion of the funds, namely 4.4 million U.S. dollars were designated and were foreseen for the recipient Prosecutor General’s office. But we have never received it,” he said.

Yovanovitch previously served as the U.S. ambassador to Armenia under former presidents Obama and George W. Bush, as well as ambassador to Kyrgyzstan under Bush. She also served as ambassador to Ukraine under Obama.

Former Rep. Pete Sessions (R-Texas), who was at the time House Rules Committee chairman, voiced concerns about Yovanovitch in a letter to the State Department last year in which he said he had proof the ambassador had spoken of her “disdain” for the Trump administration.

This last sentence may be a way to try to narrow the scope of American interference in Ukraine down to the shenanigans of just a single person with a personal agenda. However, many who have followed the story of Ukraine and its surge in anti-Russian rhetoric, neo-Naziism, ultra-nationalism, and the most recent events surrounding the creation of a pseudo-Orthodox “church” full of Ukrainian nationalists and atheists as a vehicle to import “Western values” into a still extremely traditional and Christian land, know that there are fingerprints of the United States “deep state” embeds all over this situation.

It is somewhat surprising that so much that reveals the problem showed up in just one report. It will be interesting to see if this gets any follow-up in the US press.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

Latest

President Putin’s anti-fake news law is brilliant, but the West makes more

Western media slams President Putin and his fake news law, accusing him of censorship, but an actual look at the law reveals some wisdom.

Seraphim Hanisch

Published

on

The TASS Russian News Agency reported on March 18th that Russian President Vladimir Putin signed off on a new law intended to block distorted or untrue information being reported as news. Promptly after he did so, Western news organizations began their attempt to “spin” this event as some sort of proof of “state censorship” in the oppressive sense of the old Soviet Union. In other words, a law designed to prevent fake news was used to create more fake news.

One of the lead publications is a news site that is itself ostensibly a “fake news” site. The Moscow Times tries to portray itself as a Russian publication that is conducted from within Russian borders. However, this site and paper is really a Western publication, run by a Dutch foundation located in the Netherlands. As such, the paper and the website associated have a distinctly pro-West slant in their reporting. Even Wikipedia noted this with this comment from their entry about the publication:

In the aftermath of the Ukrainian crisis, The Moscow Times was criticized by a number of journalists including Izvestia columnist Israel Shamir, who in December 2014 called it a “militant anti-Putin paper, a digest of the Western press with extreme bias in covering events in Russia”.[3] In October 2014 The Moscow Times made the decision to suspend online comments after an increase in offensive comments. The paper said it disabled comments for two reasons—it was an inconvenience for its readers as well as being a legal liability, because under Russian law websites are liable for all content, including user-generated content like comments.[14]

This bias is still notably present in what is left of the publication, which is now an online-only news source. This is some of what The Moscow Times had to say about the new fake news legislation:

The bills amending existing information laws overwhelmingly passed both chambers of Russian parliament in less than two months. Observers and some lawmakers have criticized the legislation for its vague language and potential to stifle free speech.

The legislation will establish punishments for spreading information that “exhibits blatant disrespect for the society, government, official government symbols, constitution or governmental bodies of Russia.”

Insulting state symbols and the authorities, including Putin, will carry a fine of up to 300,000 rubles and 15 days in jail for repeat offenses.

As is the case with other Russian laws, the fines are calculated based on whether the offender is a citizen, an official or a legal entity.

More than 100 journalists and public figures, including human rights activist Zoya Svetova and popular writer Lyudmila Ulitskaya, signed a petition opposing the laws, which they labeled “direct censorship.”

This piece does give a bit of explanation from Dmitry Peskov, showing that European countries also have strict laws governing fake news distribution. However, the Times made the point of pointing out the idea of “insulting governmental bodies of Russia… including Putin” to bolster their claim that this law amounts to real censorship of the press. It developed its point of view based on a very short article from Reuters which says even less about the legislation and how it works.

However, TASS goes into rather exhaustive detail about this law, and it also gives rather precise wording on the reason for the law’s passage, as well as how it is to be enforced. This law is brilliant, for it hits the would-be slanderer right where it counts – in the pocketbook.

We include most of this text here, with emphases added:

Russian President Vladimir Putin has signed a law on blocking untrue and distorting information (fake news). The document was posted on the government’s legal information web portal.

The document supplements the list of information, the access to which may be restricted on the demand by Russia’s Prosecutor General or his deputies. In particular, it imposes a ban on “untrue publicly significant information disseminated in the media and in the Internet under the guise of true reports, which creates a threat to the life and (or) the health of citizens, property, a threat of the mass violation of public order and (or) public security, or the threat of impeding or halting the functioning of vital infrastructural facilities, transport or social infrastructure, credit institutions, energy, industrial or communications facilities.”

Pursuant to the document, in case of finding such materials in Internet resources registered in accordance with the Russian law on the mass media as an online media resource, Russia’s Prosecutor General or his deputies will request the media watchdog Roskomnadzor to restrict access to the corresponding websites.

Based on this request, Roskomnadzor will immediately notify the editorial board of the online media resource, which is in violation of the legislation, about the need to remove untrue information and the media resource will be required to delete such materials immediately. If the editorial board fails to take the necessary measures, Roskomnadzor will send communications operators “a demand to take measures to restrict access to the online resource.”

In case of deleting such untrue information, the website owner will notify Roskomnadzor thereof, following which the media watchdog will “hold a check into the authenticity of this notice” and immediately inform the communications operator about the resumption of the access to the information resource.
The conditions for the law are very specific, as are the penalties for breaking it. TASS continued:

Liability for breaching the law

Simultaneously, the Federation Council approved the associated law with amendments to Russia’s Code of Administrative Offences, which stipulates liability in the form of penalties of up to 1.5 million rubles (around $23,000) for the spread of untrue and distorting information.

The Code’s new article, “The Abuse of the Freedom of Mass Information,” stipulates liability for disseminating “deliberately untrue publicly significant information” in the media or in the Internet. The penalty will range from 30,000 rubles ($450) to 100,000 rubles ($1,520) for citizens, from 60,000 rubles ($915) to 200,000 rubles ($3,040) for officials and from 200,000 rubles to 500,000 rubles ($7,620) for corporate entities with the possible confiscation of the subject of the administrative offence.

Another element of offence imposes tighter liability for the cases when the publication of false publicly significant information has resulted in the deaths of people, has caused damage to the health or property, prompted the mass violation of public order and security or has caused disruption to the functioning of transport or social infrastructure facilities, communications, energy and industrial facilities and banks. In such instances, the fines will range from 300,000 rubles to 400,000 rubles ($6,090) for citizens, from 600,000 rubles to 900,000 rubles ($13,720) for officials, and from 1 million rubles to 1.5 million rubles for corporate entities.

While this legislation can be spun (and is) in the West as anti-free speech, one may also consider the damage that has taken place in the American government through a relentless attack of fake news from most US news outlets against President Trump. One of the most notable effects of this barrage has been to further degrade and destroy the US’ relationship with the Russian Federation, because even the Helsinki Summit was attacked so badly that the two leaders have not been able to get a second summit together.

While it is certainly a valued right of the American press to be unfettered by Congress, and while it is also certainly vital to criticize improper practices by government officials, the American news agencies have gone far past that, to deliberately dishonest attacks, based in innuendo and everything possible that was formerly only the province of gossip tabloid publications. The effort has been to defame the President, not to give proper or due criticism to his policies, nor credit. It can be properly stated that the American press has abused its freedom of late.

This level of abuse drew a very unusual comment from the US president, who wondered on Twitter about the possibility of creating a state-run media center in the US to counter fake news:

Politically correct for US audiences? No. But an astute point?

Definitely.

Freedom in anything also presumes that those with that freedom respect it, and further, that they respect and apply the principle that slandering people and institutions for one’s own personal, business or political gain is wrong. Implied in the US Constitution’s protection of the press is the notion that the press itself, as the rest of the country, is accountable to a much Higher Authority than the State. But when that Authority is rejected, as so much present evidence suggests, then freedom becomes the freedom to misbehave and to agitate. It appears largely within this context that the Russian law exists, based on the text given.

Further, by hitting dishonest media outlets in their pocketbook, rather than prison sentences, the law appears to be very smart in its message: “Do not lie. If you do, you will suffer where it counts most.”

Considering that news media’s purpose is to make money, this may actually be a very smart piece of legislation.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

JOIN OUR YOUTUBE CHANNEL

Your donations make all the difference. Together we can expose fake news lies and deliver truth.

Amount to donate in USD$:

5 100

Validating payment information...
Waiting for PayPal...
Validating payment information...
Waiting for PayPal...
Advertisement

Advertisement

Quick Donate

The Duran
EURO
DONATE
Donate a quick 10 spot!
Advertisement
Advertisement

Advertisement

The Duran Newsletter

Trending