Connect with us

Latest

Half-truth and falsehoods in PBS series “Inside Putin’s Russia

Dissecting the untruths of state-funded US media one lie at a time.

Rick Sterling

Published

on

2,702 Views

The US government supported Public Broadcasting System (PBS) recently ran a five part series dubbed “Inside Putin’s Russia”. With a different theme each night, it purports to give a realistic look at Russia today. The image conveyed is of a Russia that is undemocratic with widespread state repression, violence and propaganda. Following are significant distortions and falsehoods in the five part documentary.

Episode 1: “How Putin Redefined what it means to be Russian”

In this episode, the documentary:

* Claims that Russian identity is based on “projection of power”. In reality, “projection of power” characterizes the US much more than Russia. For the past two centuries the United States has expanded across the continent and globe. The last century is documented in the book “Overthrow: American’s Century of Regime Change from Hawaii to Iraq”. The US currently has nearly 800 foreign military bases in over 70 countries. In contrast, Russia has military bases in only two countries beyond the former Soviet Union: Syria and Vietnam.

* Ignores crucial information about events in Ukraine. Russian involvement in eastern Ukraine and Crimea are presented as examples of “projection of power”. However, basic facts are omitted from the documentary. There is no mention of the violent February 2014 coup in Kiev nor the involvement of neoconservatives such as Sen McCain and US Assistant Secretary of State Victoria Nuland. In a December 2013 speech, Nuland outlined her intense involvement in Ukraine including US “requirements” that Ukraine choose a “European future” since  the US had “invested $5 billion to assist”. Days before the coup in February 2014 Nuland was captured on audio planning the composition of the coup leadership.

* Ignores Crimea’s historic connections with Russia and Ukrainian violence. The documentary says “In 2014 in Crimea, Russia helped install separatist leaders who rushed through a referendum that led to Crimea’s annexation.” This gives the misleading impression the decision was Russian not Crimean.  Even the NY Times report on March 16, 2014 acknowledged that, “The outcome, in a region that shares a language and centuries of history with Russia, was a foregone conclusion even before exit polls showed more than 93 percent of voters favoring secession.” The documentary fails to mention the fear of violence after Crimean travelers to Kiev were beaten and killed by Ukrainian hyper-nationalists. One of the first decisions of the Kiev coup government was to declare that Russian would no longer be an official language. A good overview including video interviews with Crimeans is in this video, contrasting sharply with the implications of the PBS documentary.

* Trivializes Russian opposition to NATO expansion. The documentary suggests Russians feel “humiliated” by NATO expanding to their borders. This distorts a serious military concern into a subjective, emotional issue. In 2002, the US unilaterally withdrew from the Anti-Ballistic Missile Treaty and started construction of missile defense systems which could be used in tandem with a nuclear first strike. In recent years, NATO troops and missiles have been installed at Russia’s borders. Imagine the response if Russian troops and missiles were placed at the US border in Canada and Mexico.

* Falsely claims that coup violence in Odessa was “exaggerated”. The documentary says that Russians who went to help defend civilians in eastern Ukraine were convinced by Russian “propaganda” where “dozens of pro-Russian separatists died in Odessa, Ukraine” but “Russian media exaggerated the attack”. In reality, the  Odessa attack killed at least 42 people and injured 100.  This video shows the sequence of events with the initial attack on peaceful protesters followed by fire-bomb attacks in the building. Fire trucks were prevented from reaching the building to put out the fire and rescue citizens inside. 

 

Episode 2: “Inside Russia’s Propaganda Machine”.

In this episode, the documentary:

* Suggests Russians are aggressive and threatening.  The documentary highlights a Russian TV broadcaster who is translated to say, “Russia is the only country in the world that is realistically capable of turning the United States into radioactive ash.” and later “If you can persuade a person, you don’t need to kill him … if you aren’t able to persuade, then you will have to kill.” We do not know the context or accuracy of these translated statements. However on the basis of my own travels in Russia and the experience of many other Americans,  these statements are strange and uncharacteristic. At the popular and government level, Russians are typically at pains to call the US a “partner” and to wish for peace and better relations. With 27 million killed in World War 2, most Russians are very conscious of the consequences of war and deeply want peace. Russians vividly recall the Russia – US alliance during WW2 and seek a return to friendly collaboration. The film producers must have heard this message and desire for peace expressed by many Russians many times. But the documentary only presents this uncharacteristic aggressive message. 

* Inaccurately suggests that producers of a private TV network received angry public messages because they were exposing corruption.  In reality, the angry public response was because the TV station ran a poll asking viewers if the Soviet Union should have surrendered to Nazi Germany to save lives during the siege of Leningrad. 

* Falsely suggests that RT (Russia Today TV) typically features Holocaust deniers and neo-Nazis. This is a grotesque distortion Anyone who watches RT will know that American personalities such as Chris Hedges, Larry King and Ed Schultz are regulars on RT. Interviewees on international affairs generally come from the left side of the political spectrum – the opposite of what is suggested.

* Uncritically repeats the conspiracy theory that Russia hacked the Democratic National Committee (DNC) and Hillary Clinton emails. The findings have been disputed by the publisher of the emails, Julian Assange of Wikileaks , as well as Veteran Intelligence Professionals for Sanity. A recent forensic examination confirms that this was a leak not a hack (inside job done by local data transfer NOT a hack over the internet) and points to “Guccifer 2.0”, the presumptive ‘hacker’, being a hoax intentionally created to implicate Russia. 

* Falsely suggests that anti-Clinton social media messaging during 2016 was significantly caused by Russian government trolls . Hillary Clinton was strongly opposed by significant portions of both the left and right . There were probably hundreds of thousands of Americans who shared anti-Clinton social media messages. 

* Claims that research showing a Google search engine bias in favor of Hillary Clinton was “quickly debunked”. The documentary ignores the original article describing the potential effect of search engine bias which was published in the prestigious Proceedings of the National Academy of Sciences. The author is Dr. Robert Epstein, former editor-in-chief of Psychology Today magazine. Contradicting the claim that this research was “debunked”, this academic article estimates the effect of the Google bias and how the bias went away AFTER the election. The response from Google and very shallow Snopes ”fact check” are effectively rebutted by the lead author here. In neo-McCarthyist style, the documentary smears the findings and claims they were “laundered” after being published by the Russian “Sputnik” media.

* Suggests the “idea that President Kennedy was killed by the CIA” was “planted” by the Soviet intelligence agency KGB. Many impressive American books have been written supporting this contention, from New Orleans District Attorney Jim Garrison’s book to David Talbot’s 2015 book “Devil’s Chessboard:  Allen Dulles, the CIA and Deep State”. Claiming that this accusation is based on KGB “disinformation” is another grotesque distortion. It is not revealing disinformation; this is an example of disinformation.

 

Episode 3: “Why are so many from this Russian republic fighting for Isis?”

In this episode, the documentary:

* Rationalizes and almost justifies Russian Muslims traveling to join ISIS. The documentary suggests that religious repression and discrimination is a cause of ISIS recruitment and that “Dagestanis who fought for ISIS continue a decades-old legacy here of radicalism and militancy.”  

* Ignores the role of the U.S., Saudi Arabia and Pakistan in promoting Islamist fundamentalism in Dagestan.  As described by Robert Dreyfus in the book “Devil’s Game: How the United States Helped Unleash Fundamentalist Islam”:

“the Casey-ISI (CIA and Pakistan Secret Service) actions aided the growth of a significant network of right-wing, Islamist extremists who, to this day, plague the governments of the former Soviet republics … In particular, the Islamic Movement of Uzbekistan, the Islamic Liberation Party, the powerful Islamist groups in Chechnya and Dagestan”

* Ignores the role of the US and allies in facilitating ISIS.  As journalist Patrick Cockburn has written, In the 20 years between 1996 and 2016, the CIA and British security and foreign policy agencies have consistently given priority to maintaining their partnership with powerful Sunni states over the elimination of terrorist organizations such as al-Qaeda and Isis.” 

Journalist Nafeez Ahmed exposed the role of Turkey here, “A former senior counter-terrorism official in Turkey has blown the whistle on President Recep Tayyip Erdogan’s deliberate sponsorship of the Islamic State (ISIS) as a geopolitical tool to expand Turkey’s regional influence and sideline his political opponents at home.”

Elements of the US military/intelligence suggested the establishment of ISIS to “isolate the Syrian regime”. This was revealed in the classified 2012 report of the Defense Intelligence Agency that THERE IS THE POSSIBILITY OF ESTABLISHING A DECLARED OR UNDECLARED SALAFIST PRINCIPALITY IN EASTERN SYRIA (HASAKA AND DER ZOR), AND THIS IS EXACTLY WHAT THE SUPPORTING POWERS TO THE OPPOSITION WANT, IN ORDER TO ISOLATE THE SYRIAN REGIME”  

In short, ISIS recruitment from Muslim communities in Russia and world wide has been spurred by the policies and actions of the US and allies such as Saudi Arabia and Turkey. This is what Dreyfus calls “The Devil’s Game” but is ignored in the documentary.

 

Episode 4: “The Deadly Risk of Standing up to Putin”

In this episode, the documentary:

* Suggests that critics of Putin and the Russian government face “consequences” including death.  These accusations are widespread in the West but largely based on the claims of different US supported “activists”.  One of the most famous cases, and the one on which US Congressional sanctions against Russia are based, is that of Sergei Magnitsky. Magnitsky’s death was the subject of a documentary which has been effectively banned in the US. In the course of researching what happened, the film-maker learned that the truth was very different than has been told. Gilbert Doctorow outlines what happens in his review of the movie here:.

Magnitsky Act: Behind the Scenes’ is an amazing film which takes us through the thought processes, the evidence sorting of the well-known independent film maker Andrei Nekrasov as he approached an assignment that was at the outset meant to be one more public confirmation of the narrative Browder has sold to the US Congress and to the American and European political elites. That story was all about a 36 year old whistle-blower “attorney” (actually a bookkeeper) named Sergei Magnitsky who denounced on Browder’s behalf the theft of  Russian taxes to his boss’s companies amounting to $230 million and who was rewarded for his efforts by arrest, torture and murder in detainment by the officials who perpetrated the theft. This shocking tale drove legislation that was a major landmark in the descent of US-Russian relations under President Barack Obama to a level rivaling the worst days of the Cold War.   

At the end of the film we understand that this story was concocted by William Browder to cover up his own criminal theft of the money in question, that Magnitsky was not a whistleblower, but on the contrary was likely an assistant and abettor to the fraud and theft that Browder organized, that he was not murdered by corrupt Russian police but died in prison from banal neglect of his medical condition. ”

The documentary quotes an opposition leader, Vladimir Kara-Murza, saying “We have no free and fair elections. We have censorship in the media. We have political prisoners, more than 100 political prisoners now in Russia, today.” Kara-Murza now lives in Washington “for his safety” but returns to Russia periodically. He claims to have been poisoned several times. Opponents of the Russian government are quick to accuse but the evidence is largely hearsay and speculation. Public polls of citizens in Russia repeatedly indicate that Putin and the government have widespread popularity, in contrast with the accusations in this documentary that they rule by intimidation and violence.

 

Episode 5: “What Russians think about Trump and the U.S.”                                                 

Based on the content, the final episode should be titled “What the US establishment and media thinks of Putin and Russia”. In this episode, the documentary:

* Features accusations by CIA Director Mike Pompeo that Russian President Putin, “ is a man for whom veracity doesn’t translate into English.”  An objective documentary would take CIA claims about “veracity” with a healthy dose of skepticism. Just a few years ago, former Director of National Intelligence James Clapper was confirmed to have lied under oath to Congress. Former CIA Director James Angleton said in his dying days, “Fundamentally, the founding fathers of U.S. intelligence were liars. The better you lied and the more you betrayed, the more likely you got promoted.” So it is curious to see the PBS documentary uncritically presenting the new CIA director as a judge of veracity.

* Implies that President Trump is out of line to question “the US intelligence community’s unanimous assessment that Russia hacked the 2016 election.” It has been recently exposed that the “unanimous assessment” was by four agencies not seventeen and one of the four did NOT have “high confidence” in a key finding. The ‘assessment’ was by a hand picked set of analysts and based on the findings of the Crowdstrike company and dubious Christopher Steele dossier. In March 2017 Crowdstrike was found to have made false claims. Neither the CIA nor FBI examined the DNC computers. If the issue was important, as it obviously has become, the FBI should have issued a subpoena to do its own examination. Why the DNC rejected the FBI request, and why the FBI did not insist, raises serious questions given the enormous publicity and accusations that have followed.

* Uncritically features two US politicians making loose accusations and effectively criminalizing “contacts” with Russians.  Senator James Lankford says President Trump is “pushing out some messages that are consistent with the Kremlin policies … there’s no question that the Russians were trying to hack into our elections”. On the contrary, some very sharp and experienced people have recently presented evidence contradicting the accusations. Senator Mark Warner indicates the senate investigation has reached its conclusion before it begins. He says, “The goal of this investigation is not only to reconfirm Russian intervention and explain that to the American public, but to also see if there were any contacts between Trump and the Russians”.  In the current environment, to have “contacts” with Russians has been criminalized. Instead of questioning the validity or wisdom of this position, the documentary presents it with seeming approval.

* Uncritically promotes false statements and reckless threats. Senator Lankford says “We believe strongly that what Russia continues to do to be able to threaten Ukraine, threaten its neighbors, threaten NATO, to continue to pry into not only our elections, but other elections, is destabilizing, and it demands a response. They have yet to have a consequence to what they did in the election time. And they should.”  Lankford’s assertions are presented as facts but are debatable or false.  For example, security services in Germany, France and the UK all found that – despite the international accusations – there was NO evidence of Russian interference in their recent elections.

* Justifies and promotes “punishment” of Russia. The belligerent approach of Lankford and Warren is continued by PBS host Judy Woodruff and narrator Nick Schifrin. The U.S. is portrayed as a vulnerable victim with a future that is “foreboding”. Russia is portrayed as threatening and needing some punishment soon: “The Russian government doesn’t feel like the United States government really penalized them for what happened last year…. a lot of officials here in Washington agree with that… Russia should have paid for what they did last year.” 

This threatening talk is then followed by the following assessment from the narrator:…. “There are analysts in Moscow who think the only thing we can hope is that we avoid war.”

Conclusion

In 2002-3 American media failed to question or challenge the assertions of the CIA and politicians pushing for the invasion of Iraq. At that time, the false pretense was that Iraq had weapons of mass destruction and posed a threat to the US.

Much of the media and many of the same politicians are now claiming Russia is an adversary that has “attacked us”. This claim is being widely made without serious question or challenge. “Liberal” media seems to be in alliance with hawkish neoconservatives on this issue. Virtually any accusation against Russia and its leader can be made with impunity and without serious evidence.

The documentary “Inside Putin’s Russia” aims to expose Russian repression, aggression and disinformation. As shown in the many examples above, the five part documentary is highly biased and inaccurate. While it shows some features of Russia, it also demonstrates American propaganda in the current tumultuous times.

———–

Rick Sterling is an investigative journalist based in northern California. He can be contacted at [email protected]

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

Latest

‘Iron’ Mike Pence Stares-Down Putin In APEC Showdown

Vice President Mike Pence and National Security Advisor John Bolton were seen shaking hands and chatting with Russian President Vladimir Putin on the sidelines of the ASEAN Summit in Singapore.

Published

on

Via Zerohedge


Forget the All-Blacks ‘Haka’, ignore Foreman-Frasier, Drago-Balboa, and Ortiz-Liddell, the honor of the greatest (or perhaps most awkward) staredown in history now goes to US Vice President Mike Pence…

Having been blamed for everything from Trump’s election victory to USA soccer team’s loss to England last week, Russia faced accusations all weekend and was reportedly confronted by the US contingent over “meddling.”

As The Sun reports, Pence and Putin “discussed the upcoming G20 Summit and touched on the issues that will be discussed when President Trump and President Putin are both in Argentina for the summit,” according to the vice president’s press secretary, Alyssa Farah.

An NBC reporter tweeted: “New per the @VP’s Office—> The VP’s office says Vice President Pence directly addressed Russian meddling in the 2016 election in a conversation with Vladimir Putin on Thursday in Singapore.

“The conversation took place following the plenary session this afternoon at ASEAN.”

But, it was the following clash of the titans that caught most people’s attention.

As the Russian president joined the that Pence shook Putin’s ‘deadly’ hand, met his ‘steely KGB-trained’ gaze, and desperately tried not to smile or blink for 20 seconds as Putin appeared to chat amicably with the US VP…

While Putin has (if his accusers are to be believed) grappled his opponents to death with his bare hands (remember he is a sinister KGB agent and jiu-jitsu expert); we suspect the only thing VP Pence has gripped tightly in his hands is his bible.

Sadly, John Bolton then blew the tough guy act (or is he Mike Pence’s ‘good cop’) as he does his best impression of a teenage girl meeting their popstar idol for the first time…

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

Latest

Orthodox Churches begin to respond forcefully to Ukrainian situation

Two jurisdictions, including one with a difficult history with Russia, move to condemn uncanonical acts in Ukraine.

Seraphim Hanisch

Published

on

Two local jurisdictions within the Eastern Orthodox Church announced their refusal to accept the legitimization of two schismatic groups in Ukraine, a move authorized by the Ecumenical Patriarch, but spurred by powers in the United States and Petro Poroshenko’s secularist-oriented Ukraine.

On October 11th, 2018, the Ecumentical Patriarch, Bartholomew I of Constantinople, authorized his legates to pronounce two schismatic Orthodox “churches” in Ukraine to be restored to canonical communion with the Ecumenical Patriarchate, and by extension, across the entire Orthodox world.

This move was strongly condemned by the authorities of the Russian Orthodox Church, which has the only canonically accepted church presence in Ukraine, a situation that the Ecumenical Patriarch himself agreed with only a few years ago.

Russia moved to break communion with the Ecumenical Patriarchate, creating a split in the Orthodox Church, but a split that at first risked Russia standing alone in their statement of disapproval of the Ecumenical Patriarchate’s actions.

For a time the reaction of the other “local” Orthodox Churches was cautious, with the vast majority (excepting only the Greek Church in the USA) coming out in support of the canonical group in Ukraine, but without taking similar action to Moscow.

That appears to be changing.

On November 12 and 16, respectively, the Churches of Serbia and Poland issued strong statements. They both categorically refused to recognize the Ukrainian schismatic groups and they forbade their clergy to concelebrate with the “clergy” within these groups. The Serbs’ statement on this was as follows:

“The Assembly does not recognize the mentioned figures and their followers as Orthodox bishops and clergy and, consequently, does not accept liturgical and canonical communion with them and their supporters.”

The Polish Church made a similar announcement, but with even more force:

“The Holy Bishops’ Council forbids the priests of the Polish Orthodox Church from having liturgical and prayerful contact with the ‘clergy’ of the so-called Kiev Patriarchate and the so-called ‘Autocephalous Orthodox Church,’ which have committed much evil in the past,” the statement reads.

According to the Polish hierarchs, persons deprived of episcopal and clerical ordination cannot be leaders in establishing peace in the Ukrainian Orthodox Church.

Only the observance of the dogmatic and canonical norms of the Church and the preservation of the centuries-old tradition will protect Orthodoxy from severe ecclesiastical consequences on an international scale. The Polish Orthodox Church prays fervently for the unity of the holy Orthodox Church and for peace for the Ukrainian Orthodox Church,” the message further reads.

And while yet officially under the omophorion of Constantinople, several Greek monasteries on Mount Athos, the Orthodox monastic republic that is the spiritual center of all of Eastern Orthodoxy, inserted special petitions in their services to pray for Metropolitan Onufry and the people of the Ukrainian Orthodox Church – that is, the canonical group that is a highly autonomous, or independent, Church while yet under the Moscow Patriarchate.

This is an interesting situation because in terms of ecclesial jurisdiction, Mount Athos is actually under the Ecumenical Patriarchate. However, the monasteries there often are known for taking the hardest of hardline stances when even their own Patriarchate takes actions they feel to be wrong:

Thousands of Russian and Ukrainian Orthodox Christians go on pilgrimage to Mt. Athos, which is under the jurisdiction of Constantinople, every year. However, the Russian Church, of which the Ukrainian Church is an autonomous, self-governing part, broke communion with Constantinople on October 15, which the Ukrainian Church confirmed yesterday, due to unilateral Constantinople’s interference in ecclesiastical life in Ukraine.

We know that the majority of the abbots of the Athonite monasteries do not agree with the anti-canonical decisions of the Phanar,” Met. Anthony said.

“In several monasteries—Greek ones, by the way—they have included a special petition in the Litany of Peace in the morning and evening services: ‘For His Beatitude Metropolitan Onuphry with his suffering flock.,’” he explained, adding, “We are very grateful to the Athonites for their brotherly love and prayers.”

This is a story that it still developing, but the recent moves by Poland and Serbia may be outlining the path that other local Orthodox Churches will take.

That move is to deny recognition to the schismatics that Patriarch Bartholomew lifted the anathemas and depositions for. If this step were to be taken by all the local Churches that have expressed support for the canonical Ukrainian Church, the result would be not much different than where the schismatics were on October 10th:

Filaret Denisenko’s group and Makary’s group would indeed have communion with Constantinople, and presumably the Greek Orthodox Church in the USA, but with no one else.

This move would be a severe repudiation of the Ecumenical Patriarch’s repeated declaration that he has the sole authority to grant autocephaly to anyone anywhere in the Orthodox world (or even to take it away), which is a canonical absurdity.

Given the substantial problems that Filaret Denisenko continues to create, such as refusing to be considered only a Metropolitan (this was the Ecumenical Patriarchate’s order), and to still consider himself a patriarch, blessing a blasphemous “icon” that is really just a monument to Ukrainian ultra-nationalism and secularism (note the neo-Nazi wolfsangel and machine guns in the upper right of this photo:

And given the ideations of Patriarch Bartholomew himself, who is also recently reported to be pushing towards creating unity with the Roman Catholic Church, while acting like a pope himself by insisting that all the local Orthodox Churches will accept his decisions, it does not look like this situation is going to go away by itself.

However, by placing the problem of the schismatics squarely in Patriarch Bartholomew’s hands (since he created the problem), the pressure created by other churches refusing to concelebrate with the Ukrainian schismatics may be enough to isolate the Ecumenical Patriarchate itself, rather than fulfilling the highly likely goal that the US, Ukraine and Patriarch Bartholomew may have had initially – to isolate Russia and create a situation where Russia is made to look like the bad guy, once again.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

Latest

How George W. Bush Corrupted America’s ‘News’-Reporting

George W. Bush and his Republicans managed to take all of America’s major ‘news’-media, and to turn them into super-prostitutes.

Eric Zuesse

Published

on

Eric Zuesse, originally posted at strategic-culture.org:


In order to understand today’s demonization of Vladimir Putin, one must go back to US President George W. Bush’s propaganda for “regime-change in Iraq” and demonization of Saddam Hussein at that time. The US regime now has come to recognize that with Putin’s high approval-ratings from the Russian public, the US aristocracy’s dream of fomenting Putin’s ouster by Russia’s voters will not work; and, so, all foreign leaders who cooperated with Russia, such as Saddam Hussein, Muammar Gaddafi, Viktor Yanukovych, and Bashar al-Assad, were first targeted by the US regime for “regime-change,” so as to isolate Russia and soften it up for the demanded US-takeover (‘democracy’, ‘free market’, etc., which Russia actually now already has, at least as much as America does); and, then, since that hasn’t yet worked, came the US aristocracy’s campaign to ‘protect The West’ by NATO troops and weapons surrounding Russia and forcing regime-change in Russia. It has escalated now to the point where World War III is more likely than ever it was during the Cold War.

Regime-change in Russia will thus either occur by the democratic vote of the Russian public at some distant time and produce a Russian Government that’s likely to be against the US regime in every possible way (which the current Russian Government is not), or else it will require a US-and-allied invasion of Russia, and that would destroy the world (but the US aristocracy want it anyway).

However, America’s aristocracy (or as they call it when referring to the same thing in low-income countries, “oligarchs”) — basically just its billionaires — are very impatient; they want to control the entire planet during their own lifetimes, and care little (if at all) about what will happen to the planet after they’re gone. (Look, for example, at their enormous resistance to doing anything against global burnout; protecting their fossil-fuels investments is ‘more important’.) Their ‘non-profits’ are just tax-avoidance schemes that double as PR operations for themselves and as ways to get their names in print and on big ‘non-profit’ buildings, like the Pyramids were in ancient Egypt. (Those Egyptian aristocrats wanted permanent honors, but today’s American ones want only to be recognized as being top-of-the-heap while they’re still alive; it’s a cultural difference.)

Anyway, here is how George W. Bush and his Republicans managed to take all of America’s major ‘news’-media, which were highly prostituted even before he came into office, and to turn them into super-prostitutes like the very worst of them prior to his Presidency were. That very worst was most prominently recognized as having been the neoconservative (or pro-US-imperialism) Rupert Murdoch’s Fox News Channel. Of course, it’s rotten, today, no less than it was back in 2000, and here’s a representative sample of that, displaying a classic propaganda-operation:

This particular show aired on 5 September 2015 on Fox ‘News’, and interviewed their contracted expert:

TRANSCRIPT, starting at 4:45:

4:45, Interviewer: The other place that nobody seems to want to go these days is Russia and China, and Russia and China are both the two countries that have really gotten behind Assad, and certainly try to prop him up and those kinds of things; and as we look at pictures from China’s military day parade [posted onscreen], how much of this is Russia and China trying to slough off these refugees on Europe and everybody else … to try to gain political and global capital?

McFARLAND: Well, in China I think less so, but Russia, certainly, because we’ve seen even in the last week that Russia has increased its military presence in Syria. Russia is trying to prop up the Assad government, like the Iranians are; and so Russia is sending military equipment; it’s sending it by sea, it’s sending it overland, it’s sending it by air, to try to prop up the Assad government to continue the fighting.

Q: To continue the refugee crisis?

MCFARLAND: Oh, sure, exactly.

They want their suckers to believe that the Government of Syria wants “to continue the refugee crisis” (which actually was resulting from the Democratic Party’s President Barack Obama’s policy, but Republican-Party billionaires want regime-change in Syria as much as Democratic-Party ones do and so this con is a bipartisan one) instead of to restore the peace and modest prosperity that had preceded the US-Saudi-Turkish-UAE-Quwaiti campaign to recruit and arm tens of thousands of jihadists into Syria to overthrow Syria’s committedly non-sectarian and highly secular Government, headed by Assad. They want their fools to believe that Assad instead of Obama sought the overthrow of Assad. But no matter how stupid their pitch is, it’s acceptable by their very conservative audience. Even when Fox News needs to cover-up evils of a Democratic Party regime in order to sic their suckers on hating Assad or any other ally of the arch-demon Putin, they do it, in order to service their Republican Party billionaires, who are just as eager to take over Russia — and its allies such as Syria — as Democratic Party billionaires are. And that’s how bad Fox ‘News’ is, and was. But now they’re all like that.

THE BACKSTORY:

Whereas back in 2002 and 2003, the US aristocracy’s biggest push for “regime change” was to remove Saddam Hussein from power in Iraq; and whereas in 2011 the biggest push for “regime change” was to remove Muammar Gaddaffi from power in Libya; and whereas next in 2011 the biggest push for “regime change” became to remove Bashar al-Assad from power in Syria; and whereas in 2013 the biggest push for “regime change” became to remove Viktor Yanukovych from power in Ukraine; the biggest push for “regime change” now is to remove Vladimir Putin himself from power in Russia.

Media-lies have been crucial to them all; and here is how it’s done — by spreading Fox’s garbage over the rest of the major ‘news’ media:

On 2 October 2003, the media-watch organization, worldpublicopinion.org, headlined “Misperceptions, the Media and the Iraq War:Study Finds Widespread Misperceptions on Iraq Highly Related to Support for War: Misperceptions Vary Widely Depending on News Source: Fox Viewers More Likely to Misperceive, PBS-NPR Less Likely.” In fact, the people who received their news primarily through NPR or PBS exhibited the lowest rate of misperceptions at that time, and Fox News Channel viewers exhibited the highest misperceptions-rate: Whereas 77% of NPR/PBS listeners/viewers gave correct answers on all three factual news questions asked, only 20% of Fox News Channel viewers did; and whereas only 23% of the NPR/PBS audiences got one or more of these three factual questions wrong, 80% of Fox’s did.

So, the George W. Bush Administration forced NPR and PBS to adhere more fully to Bush’s (the US aristocracy’s) line. Bush lowered the best of the nation’s news-edia down to the standards that already existed for the lowest.

At NPR’s “Morning Edition” on 20 May 2005, host David Folkenflik reported about the pre-Bush culture at the Corporation for Public Broadvasting and compared it to the new culture there. He said that, the “culture gap became evident as long as two years ago. At oneclosed board meeting, according to two former CPB officials, [the Bush-appointed CPB chief Kenneth] Tomlinson suggested bringing in Fox News Channel anchor Brit Hume to talk to public broadcasting officials about how to create balanced news programs.”

Word was now out, among journalists throughout the world, that President Bush aimed to turn his country’s public broadcasting system into a domestic propaganda organ; and so, on May 30thThe New York Times headlined “Ombudsmen Rebuff Move by Public Broadcasting”, and reported — datelined May 27th from London — that: “An [international] association of news ombudsmen has rejected an attempt by two ombudsmen from the Corporation for Public Broadcasting to join their organization as full-fledged members, questioning their independence. The Organization of News Ombudsmen, which represents nearly a hundred print and broadcast ombudsmen from around the world, more than half of them from the United States, voted at its annual conference here last week to change its bylaws to allow full membership only to those who work for news organizations,” which excluded representatives from CPB, because “it does not itself gather or produce news.” Observed one member, who happened to be the ombudsman from NPR, “We want members who are responsive to readers, not to governments or lobby groups.”

The Los Angeles Times media critic David Shaw took a broad historical view of this matter, headlining May 29th “There’s a ‘Nuclear Option’ for PBS’ Woes” opining that no PBS at all would be better than a PBS that’s a propaganda organ for the White House, and reminding readers: “The Bush administration is not the first to challenge the independence of PBS. Back in the 1970s, the Nixon administration was so estranged by PBS coverage of Watergate and the Vietnam War that it stacked the board of the Corporation for Public Broadcasting with Nixon sympathizers. ‘There were tremendous fights, with the Nixon administration trying to prevent public television from doing any public affairs programming at all,’ Lawrence Grossman, the former president of PBS, subsequently told the New York Times. The Bush administration, which has already accomplished the heretofore seemingly impossible by becoming even more media-averse than the Nixon administration, seems determined to surpass the wizard of Whittier and Watergate in bringing the CPB to heel as well.”

Mr. Shaw, like other major-media commentators about the national media, had previously stood by in silence, during 2002 and 2003, while America’s major media cavalierly spread amongst the US public, as virtually unchallenged, the false rumors coming from the Bush Administration, and from its allies such as the Bush-Administration-financed group of exiles, the Iraqi National Congress, saying that Iraq’s leader Saddam Hussein had been proven to be storing huge quantities of weapons of mass destruction and to be working in cahoots with Al Qaeda to threaten the United States. However, now, just a few years later, these very same “news” media were so frightened at the rising extent of this Administration’s control over their “news,” that these commentators were publicizing what those fascists were doing to force them, ‘journalists,’ into a military lock-step. This change in atmosphere was stunning; America’s press were now trying to extricate themselves from the prison they had only recently helped to construct for themselves. They didn’t think that they might get caught up in the prison that they had helped construct to contain the general public.

The United States had entered historic new territory after nearly 50 years of aristocratic/theocratic mass-indoctrination of the American people, which had occurred with the full support and cooperation of the nation’s presslords. There was now doubt; the old arrangements finally started to become questioned. Things were no longer settled. This was a real change of mentality. Only recently, there had been a total passivity of the US press: it propagandized for the President’s Medicaid prescription drug plan; it propagandized for his fabricated accusations against “Saddam’s weapons of mass destruction”; it served as an extension of the White House press office on many other of the President’s fraud-based programs. But this passivity was now finally replaced by a rising fear within the press, that the US might be transforming into a fascist state, which could threaten the press itself. The presslords themselves were at last becoming disturbed.

However, this President was already near to his goal of a totalitarian lock-down. Consequently, what could the press do, at such a late date? They had already given him the rope to hang not just the public, but themselves. He took it. The American press that stenographically transmitted to the American public the US government’s lies about “Saddam’s WMD” is continuing as if it hadn’t been sufficiently compliant. America’s great victories in overthrowing Gaddafi and Yanukovych are now supposed to be followed by Assad, and then Putin.

And European nations take this leadership as their own, instead of abandoning the US, abandoning NATO, and abandoning the US-controlled EU; abandoning all the mega-corporate, US-aristocracy-controlled, international-corporate fascist system — and now they willingly take in the millions of refugees from the bombs that the US had dropped in Libya and Syria, and that the US-installed rabidly anti-Russian government in Ukraine is dropping onto the areas of the former Ukraine that have rejected the US-imposed (in February 2014government in Kiev.

And the next target is Putin.

So: that’s the backstory behind the lie that Putin instead of Obama caused those millions of refugees pouring into Europe.

And, in German ‘news’ media, Bashar al-Assad and ISIS are being blamed for it, because practically no German is so media-deluded (like America’s conservatives are) as to think that Putin is to blame for it; and here is a German who states in very clear terms how rotten he thinks Germany’s ‘news’ media are (though America’s obviously are even worse) with those German media blaming “that the reasons for refugee-flows are Syrian President Bashar Assad and ISIS” instead of that “America is the cause of all these problems, American foreign policy.”

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

JOIN OUR YOUTUBE CHANNEL

Your donations make all the difference. Together we can expose fake news lies and deliver truth.

Amount to donate in USD$:

5 100

Validating payment information...
Waiting for PayPal...
Validating payment information...
Waiting for PayPal...
Advertisement

Advertisement

Quick Donate

The Duran
EURO
DONATE
Donate a quick 10 spot!
Advertisement
Advertisement

Advertisement

The Duran Newsletter

Trending