Connect with us

Latest

News

Mainstream media falls in love with Saudi dictator Mohammed bin Salman

Mainstream media paints power-grabbing Saudi dictator as a visionary “reformer”

Alex Christoforou

Published

on

11,202 Views

The UK’s Guardian and the paper of record The New York Times, are painting a picture of a Saudi dictator who has waged war against Yemen and Syria, about to stir up conflict with Iran, and purged his country of competing royals, as some sort of rogue, visionary “reformer.”

Crown Prince Mohammed bin Salman has the mainstream media wrapped around his finger…the same media that boasts about their “exceptional” values…support for human rights, gay rights and women’s rights.

More fake news, hypocrisy from a mainstream media that is bought and paid for with Saudi oil lobby money.

Via FAIR (FAIRNESS & ACCURACY IN REPORTING)…


Two weeks ago, Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman carried out a brutal crackdown on his political opponents, arresting dozens of high-ranking relatives, kidnapping the prime minister of Lebanon, and seeing eight of his political rivals die in a convenient helicopter crash. The “consolidation of power” by the de facto Saudi ruler comes as his government ramps up its siege of Yemen and gets even closer to its US sponsor, thanks to a Trump’s dopey love affair with—and direct assistance of—the regime.

The cynical plan has been met, in some media quarters, with condemnation, but for many in the Western press, Mohammed’s self-serving power grab is the action of a bold “reformer,” a roguish bad boy doing the messy but essential work of “reforming” the kingdom—the “anti-corruption” pretext of the purge largely repeated without qualification. The most prominent sources for this spin were two major newspapers, the New York Times and Guardian:

  • Guardian (11/5/17): “Royal Purge Sends Shockwaves Through Saudi Arabia’s Elites: Move Consolidates Power of Prince Mohammed Bin Salman as He Attempts to Reform Kingdom’s Economy and Society”
  • Guardian (11/5/17: “Saudi Arrests Show Crown Prince Is a Risk-Taker With a Zeal for Reform: Mohammed Bin Salman Is Confronting Some of the Kingdom’s Richest and Most Powerful Men in His Anti-Corruption Drive—but Is He Taking on Too Much Too Fast?
  • Guardian (11/6/17): “Oil Price Rises to Two-Year High After Saudi Arabia Purge: Markets Push Price Up to $62 a Barrel After Anti-Corruption Purge by Billionaire Crown Prince Who Backs Prolonging Oil Production Curbs”
  • Guardian  (11/7/17): “‘This Is a Revolution’: Saudis Absorb Crown Prince’s Rush to Reform: Consolidation of Power in Mohammed Bin Salman’s Hands Has Upended All Aspects of Society, Including Previously Untouchable Ultra-Elite
  • New York Times (11/5/17): “Saudi Crown Prince’s Mass Purge Upends a Longstanding System”
  • New York Times (11/14/17): “The Upstart Saudi Prince Who’s Throwing Caution to the Wind”

While the text of the Times articles was far more skeptical about Mohammed’s motives, the Guardian’s (11/5/17) initial coverage of the bloody purge—not just the headlines—was written in breathless press release tones:

Saudi Arabia’s leadership has pulled off its boldest move yet to consolidate power around its young crown prince, Mohammed bin Salman, arresting 11 senior princes, one of the country’s richest men and scores of former ministers in what it billed as a corruption purge.

The move sidelined at least 20 senior figures, among them outspoken billionaire, Prince Alwaleed bin Talal, sending shockwaves through the ranks of the kingdom’s elites, who had long viewed senior royals as immune.

Lot of glowing prose to unpack here. Longtime Mideast correspondent Martin Chulov began by referring to “Saudi Arabia’s leadership,” which is a nice, sterile way of referencing the country’s unelected hereditary king and crown prince. Then he pivoted into marketing pablum about “bold moves” and “consolidating power,” before unironically framing the purge as an “anti-corruption” gesture designed to stick it to the “kingdom’s elites.” One could come away from reading this lead with the impression that the billionaire aristocrat was a populist folk hero in the vein of Robin Hood or John Dillinger. The thrilling profile continued:

Prince Mohammed will oversee the corruption commission, adding to his already formidable list of responsibilities, including his role as Defense minister and champion of the economic transformation, dubbed Vision 2030, that aims to revolutionize most aspects of Saudi life within 12 years.

Prince Mohammed told the Guardian last month that the kingdom had been “not normal” for the past 30 years and pledged to return Saudi Arabia to moderate Islam.

While the author had a “to be sure” paragraph, citing “others” calling it a “naked attempt to weed out dissent,” the overall thrust of the article was that a roguish billionaire Boy King was earnestly seeking “reform” and opposing “elites.”

A follow-up piece (11/7/17) took flattering coverage to new extremes. The dispatch, again by Chulov, cited nothing but anonymous Saudi court hanger-ons and a Gulf-funded talking head from the NATO-aligned Atlantic Council think tank. The article, “‘This Is a Revolution’: Saudis Absorb Crown Prince’s Rush to Reform,” was populated with blind quotes from such adversarial voices as a “senior minister,” “a senior Saudi official,” a “senior figure,” a “senior Saudi businessman” and “veteran business leaders.” (Evidently no junior officials or rookie business leaders were available for comment.)

The article painted the “consolidation of power” by Mohammed as an inevitability with broad support—using the dubious “reform” narrative without irony. With Guardian editors again painting Mohammed as a populist hero by insisting he “upended” “previously untouchable ultra-elite,” one is left to wonder why they don’t consider the absolute-monarch-in-waiting—who just bought a $590 million yacht—part of the “ultra elite.” It’s a curious framing that reeks more of PR than journalism.

This was a trope one could see emerging over the past few months. Similar “bold reformer” frames were used in New York Times editorials (“The Young and Brash Saudi Crown Prince,” 6/23/17) and straight reporting (“Saudi Arabia’s Grand Plan to Move Beyond Oil: Big Goals, Bigger Hurdles,” 10/24/17). Everything’s new and exciting. The brutal, routine functions of the Saudi state are seen as laws of nature—and those in charge of it are the reformers of the very oppression they initially authored.

Guardian editorial on November 7 was critical of the government, calling it “regressive” and Mohammed “belligerent,” but ultimately rested on “both sides” framing of recent events. The only meaningfully critical coverage of Saudi Arabia coming from the Guardiansince the purge has been in two articles (11/12/1711/16/17), both in the context of Saudi Arabia’s war on Yemen. Neither mentioned bin Salman, and both stressed how the Saudis are responding in earnest to international pleas to stop their mass-murdering blockade of the Arab world’s poorest country.

Per usual, the Guardian reserves the label “regime” for Official Enemies like Syria and North Korea; Saudi Arabia doesn’t have a regime, it has “leadership.” Unlike adversary governments, often seen in need of “regime change,” the Saudi government merely requires “reform”—and a bold new “reformer,” of the sort championed by the likes of the Guardian and New York Times.

 

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

Latest

Tape recorded evidence of Clinton-Ukraine meddling in US election surfaces (Video)

The Duran Quick Take: Episode 114.

Alex Christoforou

Published

on

RT CrossTalk host Peter Lavelle and The Duran’s Alex Christoforou take a look at new evidence to surface from Ukraine that exposes a plot by the US Embassy in Kiev and the National Anti-Corruption Bureau of Ukraine (NABU) to leak Paul Manafort’s corrupt dealings in the country, all for the benefit of Hillary Clinton during the 2016 U.S. presidential election.

Remember to Please Subscribe to The Duran’s YouTube Channel.

Follow The Duran Audio Podcast on Soundcloud.

Via Zerohedge


Ukraine’s Prosecutor General Yuriy Lutsenko has launched an investigation into the head of the Ukrainian National Anti-Corruption Bureau for allegedly attempting to help Hillary Clinton defeat Donald Trump during the 2016 US election by releasing damaging information about a “black ledger” of illegal business dealings by former Trump campaign chairman Paul Manafort.

The Hill’s John Solomon, Ukrainian Prosecutor General Yuriy Lutsenko

“Today we will launch a criminal investigation about this and we will give legal assessment of this information,” Lutsenko said last week, according to The Hill

Lutsenko is probing a claim from a member of the Ukrainian parliament that the director of the National Anti-Corruption Bureau of Ukraine (NABU), Artem Sytnyk, attempted to the benefit of the 2016 U.S. presidential election on behalf of Hillary Clinton.

A State Department spokesman told Hill.TV that officials aware of news reports regarding Sytnyk. –The Hill

“According to the member of parliament of Ukraine, he got the court decision that the NABU official conducted an illegal intrusion into the American election campaign,” said Lutsenko, speaking with The Hill’s John Solomon about the anti-corruption bureau chief, Artem Sytnyk.

“It means that we think Mr. Sytnyk, the NABU director, officially talked about criminal investigation with Mr. [Paul] Manafort, and at the same time, Mr. Sytnyk stressed that in such a way, he wanted to assist the campaign of Ms. Clinton,” Lutsenko continued.

Solomon asked Lutsenko about reports that a member of Ukraine’s parliament obtained a tape of the current head of the NABU saying that he was attempting to help Clinton win the 2016 presidential election, as well as connections that helped release the black-ledger files that exposed Trump campaign chairman Paul Manafort‘s wrongdoing in Ukraine.

“This member of parliament even attached the audio tape where several men, one of which had a voice similar to the voice of Mr. Sytnyk, discussed the matter.” –The Hill

What The Hill doesn’t mention is that Sytnyk released Manafort’s Black Book with Ukrainian lawmaker Serhiy Leshchenko – discussed in great length by former Breitbart investigator Lee Stranahan, who has been closely monitoring this case.

Serhiy Leshchenko

T]he main spokesman for these accusations was Serhiy Leshchenko, a Ukrainian politician and journalist who works closely with both top Hillary Clinton donors George Soros and Victor Pinchuk, as well as to the US Embassy in Kyiv.

James Comey should be asked about this source that Leshchenko would not identify. Was the source someone connected to US government, either the State Department or the Department of Justice?

The New York Times should also explain why they didn’t mention that Leshchenko had direct connections to two of Hillary Clinton biggest financial backers. Victor Pinchuk, the largest donor to the Clinton Foundation at a staggering $8.6 million also happened to have paid for Leshchenko’s expenses to go to international conferences. George Soros, whose also founded the International Renaissance Foundationthat worked closely with Hillary Clinton’s State Department in Ukraine, also contributed at least $8 million to Hillary affiliated super PACs in the 2016 campaign cycle. –Lee Stranahan via Medium

Meanwhile, according to former Fusion GPS contractor Nellie Ohr, Leshchenko was a source for opposition research firm Fusion GPS, which commissioned the infamous Trump-Russia dossier.

Nellie Ohr, a former contractor for the Washington, D.C.-based Fusion GPS, testified on Oct. 19 that Serhiy Leshchenko, a former investigative journalist turned Ukrainian lawmaker, was a source for Fusion GPS during the 2016 campaign.

“I recall … they were mentioning someone named Serhiy Leshchenko, a Ukrainian,” Ohr said when asked who Fusion GPS’s sources were, according to portions of Ohr’s testimony confirmed by The Daily Caller News Foundation. –Daily Caller

Also absent from The Hill report is the fact that Leshchenko was convicted in December by a Kiev court of interfering in the 2016 US election.

A Kyiv court said that a Ukrainian lawmaker and a top anticorruption official’s decision in 2016 to publish documents linked to President Donald Trump’s then-campaign chairman amounted to interference in the U.S. presidential election.

The December 11 finding came in response to a complaint filed by another Ukrainian lawmaker, who alleged that Serhiy Leshchenko and Artem Sytnyk illegally released the documents in August 2016, showing payments by a Ukrainian political party to Trump’s then-campaign chairman, Paul Manafort.

The documents, excerpts from a secret ledger of payments by the Party of Regions, led to Manafort being fired by Trump’s election campaign.

The Kyiv court said that the documents published by Leshchenko and Sytnyk were part of an ongoing pretrial investigation in Ukraine into the operations of the pro-Russian Party of Regions. The party’s head had been President Viktor Yanukovych until he fled the country amid mass protests two years earlier.

-RadioFreeEurope/Radio Liberty (funded by the US govt.).

So while Lutsenko – Solomon’s guest and Ukrainian Prosecutor is currently going after Artem Sytnyk, it should be noted that Leshchenko was already found to have meddled in the 2016 US election.

Watch:

Meanwhile, you can also check out Stranahan’s take on Leshchenko being left out of the loop.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

Latest

‘I will take over as Brexit Party leader’: Nigel Farage back on the frontline

Nigel Farage says that if the UK takes part in European elections, he will lead his new Brexit Party.

RT

Published

on

By

Via RT


Former UKIP leader Nigel Farage has announced that he will lead his new Brexit Party into the European elections if UK MPs decide to delay Brexit beyond May 22.

Farage, who has ostensibly appointed himself leader, told various media, including the BBC and Sky News on Friday morning: “I will take over as leader of the Brexit Party and lead it into the European Elections.”

It comes after the Brexit Party’s leader, Catherine Blaiklock, quit over a series of alleged Islamophobic statements and retweets of far-right figures on social media.

It is not yet thought that Farage has officially been elected as leader, as the party does not, as yet, have a formal infrastructure to conduct such a vote.

The right-wing MEP vowed to put out a whole host of Brexit Party candidates if the UK participates in the upcoming EU elections in May, adding: “If we fight those elections, we will fight them on trust.”

On Thursday night, the EU agreed to PM May’s request for a delaying to Brexit beyond the March 29 deadline. Brussels announced two new exit dates depending on what happens next week in the UK parliament.

The UK will have to leave the bloc on April 12 unless British MPs agree to May’s Brexit deal. If the withdrawal agreement is passed by next week, EU leaders have agreed to grant an extension until May 22.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

Latest

Baltics cannot rely on Germany any more

The matter is NATO today is not as strong as it is supposed to be. And it is not only because of leadership blunders.

The Duran

Published

on

Submitted by Adomas Abromaitis…

On March 29 Latvia, Lithuania and Estonia will celebrate 15 years of becoming NATO member states. The way to the alliance membership was not simple for newly born independent countries. They have reached great success in fulfilling many of NATO demands: they have considerably increased their defence expenditures, renewed armaments and increased the number of military personnel.

In turn, they get used to rely on more powerful member states, their advice, help and even decision making. All these 15 years they felt more or less safe because of proclaimed European NATO allies’ capabilities.

Unfortunately, now it is high time to doubt. The matter is NATO today is not as strong as it supposed to be. And it is not only because of leadership’s blunders. Every member state does a bit. As for the Baltic states, they are particularly vulnerable, because they fully depend on other NATO member states in their defence. Thus, Germany, Canada and Britain are leading nations of the NATO battle group stationed in Lithuania, Latvia and Estonia respectively.

But the state of national armed forces in Germany, for example, raises doubts and makes it impossible not only defend the Baltics against Russia, but Germany itself.

It turned out, that Germany itself remains dissatisfied with its combat readiness and minister of defence’s ability to perform her duties. Things are so bad, that the military’s annual readiness report would be kept classified for the first time for “security reasons.”

“Apparently the readiness of the Bundeswehr is so bad that the public should not be allowed to know about it,” said Tobias Lindner, a Greens member who serves on the budget and defense committees.

Inspector General Eberhard Zorn said (https://www.reuters.com/article/us-germany-arms/germany-not-satisfied-with-readiness-of-submarines-some-aircraft-idUSKBN1QS1G7) the average readiness of the country’s nearly 10,000 weapons systems stood at about 70 percent in 2018, which meant Germany was able to fulfill its military obligations despite increasing responsibilities.

No overall comparison figure was available for 2017, but last year’s report revealed readiness rates of under 50 percent for specific weapons such as the aging CH-53 heavy-lift helicopters and the Tornado fighter jets.

Zorn said this year’s report was more comprehensive and included details on five main weapons systems used by the cyber command, and eight arms critical for NATO’s high readiness task force, which Germany heads this year.

“The overall view allows such concrete conclusions about the current readiness of the Bundeswehr that knowledge by unauthorized individuals would harm the security interests of the Federal Republic of Germany,” he wrote.

Critics are sure of incompetence of the Federal Minister of Defence, Ursula von der Leyen. Though she has occupied the upper echelons of German politics for 14 years now — and shows no sign of success. This mother of seven, gynecologist by profession, by some miracle for a long time has been remaining in power, though has no trust even among German military elites. Despite numerous scandals she tries to manage the Armed Forces as a housewife does and, of course, the results are devastating for German military capabilities. The same statement could be easily apply for the Baltic States, which highly dependent on Germany in military sphere.

Liked it? Take a second to support The Duran on Patreon!
Continue Reading

JOIN OUR YOUTUBE CHANNEL

Your donations make all the difference. Together we can expose fake news lies and deliver truth.

Amount to donate in USD$:

5 100

Validating payment information...
Waiting for PayPal...
Validating payment information...
Waiting for PayPal...
Advertisement

Advertisement

Quick Donate

The Duran
EURO
DONATE
Donate a quick 10 spot!
Advertisement
Advertisement

Advertisement

The Duran Newsletter

Trending